| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2007-01-24 10:14 Tittel: Et bed med bare lĂžk |
|
|
Det drÞmmer jeg om nÄ. Et bed der jeg setter lÞkvekster som blomstrer pÄ ulike tider, og som bare blir fyldigere og vakrere ettersom Ärene gÄr.
Det aller fÞrste man mÄ plante, er snÞklokker. Den enkle, vanlige typen havner rundt busker og trÊr, for de sprer seg raskt. I bedet skal den fylte typen bo.
Sammen med den vil jeg ha vÄrblomstrende smÄ iris, som denne:
 _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Sist endret av Droopy den 2008-03-08 17:52, endret 2 ganger |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-01-24 10:26 Tittel: |
|
|
SÄ skal man ha narsisser. Der er mange ulike stÞrrelser, former og farger Ä velge i, sÄ i tillegg til de vanlige pÄskeliljene og pinseliljene, vil jeg ha godtbiter som denne:
Den er liten og morsom!
SÄ mÄ man ha noen som er store og annerledes, som denne:
 _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Sist endret av Droopy den 2008-02-10 21:53, endret 2 ganger |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-01-24 10:26 Tittel: |
|
|
NÄ kommer alliumene og liljene, men dem tar jeg siden, tror jeg. Der er uendelige mengder av dem! _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vivan Verandasjef

Ble Medlem: 30 Nov 2006 Innlegg: 4307 Bosted: KlĂŠbu
|
Skrevet: 2007-01-24 11:11 Tittel: |
|
|
Ă
! Det der hÞrtes sÄ fint ut! _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lisbeth Verandamesterkokk

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 1296 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-01-24 11:45 Tittel: |
|
|
Kjempelekre blomster da. Det blir nok kjempefint jepp: . _________________ Lisbeth. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hanne Garndronning

Ble Medlem: 03 Des 2006 Innlegg: 1608 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-01-24 12:03 Tittel: |
|
|
| Nydelig! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-01-24 22:15 Tittel: |
|
|
Alliumer er en slekt med mange ulike typer. GresslÞken hÞrer til her. Enkelte er smÄ og blomstrer tidlig, andre er svÊrt hÞye og blomstrer i juli. Flere og flere blir lett tilgjengelig hos oss etter hvert.
De smÄ er sÞte i grupper rundt omkring:
SĂ„ har du dem med store blomsterhoder, som man bare har 3-5 av, som disse to her:
Sist endret av Droopy den 2007-03-10 20:21, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vera Verandaens fĂžrste gjest

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 3154 Bosted: Ăstlandet
|
Skrevet: 2007-01-25 00:01 Tittel: |
|
|
Jeg har et bed med bare blomsterlÞk. Det er ikke sÄ systematisk satt pÄ som deg, men det blomstrer flott.
Det ble til pÄ fÞlgende mÄte. Jeg endevendte et stort bed jeg hadde og tok opp alle stauder og lÞker. Startet med Ä sortere lÞkene sÄ jeg skulle vite hva det var, men sÄ dukket det opp lÞker sÄnn i hytt og pine. Dermed var den planen droppet.
Det store bedet ble beplantet med busker i mange grĂžnnfarger og hĂžyder og det ble lagt plast og bark.
Staudene fikk ogsÄ et plast/barkdekket omrÄde. Da var det bare lÞkene igjen. Midt pÄ et plenstykke dro jeg ut en sekk med jord. Det ble en lang og smal stripe. SÄ satte jeg lÞkene tett i tett. Deretter en sekk med jord oppÄ. Og simsalabim: jeg hadde et bed. Veldig spennende Ä se det komme opp nest vÄr, og det ble faktisk ganske fint.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lisbeth Verandamesterkokk

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 1296 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-01-25 10:21 Tittel: |
|
|
SĂ„ flinke dere er .
Skal til med Ä lage bed til vÄren, sÄ da trenger jeg nok noen tips jepp: . _________________ Lisbeth. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-01-25 10:46 Tittel: |
|
|
Vera: sÄ stilig! Jeg har noen lÞkklattebed, men nÄ skal det systematiseres.
Man fÄr aldri nok liljer i et bed. De fins i alle mulige og umulige farger og fasonger, og hÞyden varierer fra en halv meter til over to. Mange tenker ikke over at liljer er lÞk, men det er de.
Av de rene artene, er martagonliljen en "mÄ-ha". Den minner om bestemÞdre og forgangne tider, er hardfÞr og vakker, og blomstrer ofte i veldig overgrodde, gamle hager. En voldsom livskraft.
En krysning av to arter, martagon og hansonii, kalles marhan, har en snÄl oransjefarge og sorte fregner, og blir et par meter hÞy. Den kan ha over tjue blomster per stilk, og er nok mer spesiell enn vakker.
De vanligste liljene i hagen er de asiatiske blandingene.
Den som heter Lollipop er til Ă„ spise opp!
NÄ kommer der ogsÄ flere doble eller fylte navnesorter, og de er flotte.
Disse blomstrer midt pÄ sommeren og litt utover.
PÄ sensommeren og hÞsten er det de orientalske liljene som stÄr for prakten. De dufter veldig mye, har store blomster og er fantastiske blikkfang pÄ grunn av hÞyde og farger.
Et lite eksempel pÄ en skjÊr skjÞnnhet:
Nok om liljer i denne omgang. NÄ er det fritillariene som skal i jorden. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Sist endret av Droopy den 2008-02-10 21:50, endret 3 ganger |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lise H Entusiast

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 1764
|
Skrevet: 2007-01-25 10:56 Tittel: |
|
|
Jeg er helt grÞnn nÄr det gjelder lÞkblomster. Bor i rekkehus uten hage, og har bare ett bed som det til nÄ har vÊrt stauder i. Etter at e-verket mÄtte grave opp bedet ble det ikke helt som fÞr, og da tenker jeg at det kanskje kan vÊre en idé Ä sette lÞker.
Men nÄr gjÞr man det da?  _________________ Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min
___ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hanne Garndronning

Ble Medlem: 03 Des 2006 Innlegg: 1608 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-01-25 10:56 Tittel: |
|
|
| Liljer er bare nydelige! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-01-25 10:57 Tittel: |
|
|
| Mrs. Darcy skrev: | Jeg er helt grÞnn nÄr det gjelder lÞkblomster. Bor i rekkehus uten hage, og har bare ett bed som det til nÄ har vÊrt stauder i. Etter at e-verket mÄtte grave opp bedet ble det ikke helt som fÞr, og da tenker jeg at det kanskje kan vÊre en idé Ä sette lÞker.
Men nÄr gjÞr man det da?  |
VÄrblomstrende lÞker setter man om hÞsten, hÞstblomstrende om vÄren... Det vil si at snÞklokker plantes pÄ hÞstparten, og liljer settes om vÄren. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lise H Entusiast

|
Skrevet: 2007-01-25 11:09 Tittel: |
|
|
Ok!
SÄ det vil si at jeg ikke kommer til Ä fÄ blomster der fÞr til hÞsten i o m at jeg ikke satte noen lÞker i hÞst?? Hva kan passe, av f. eks stauder, sammen med lÞkblomster? Vil jo gjerne ha noe som kan pynte opp fra vÄren av. Gjerne av det lettvinte slaget. Har en tendens til Ä glemme bedet siden det er pÄ baksida av huset....  _________________ Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min
___ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-01-25 23:34 Tittel: |
|
|
Det kommer an pÄ hvor hÞye vekster du vil ha i det bedet ditt, om der er sol eller mest skygge der, og hvilke lÞker du helst vil ha. Hvor stort er det forresten? Er der tÞrt, eller er der jevnt fuktig? Det er vanskelig Ä gi eksakte tips fÞr jeg vet litt mer om bedet.
Enkle stauder som krever forholdsvis lite stell, men vokser og trives likevel, er arter av saxifraga, eller sildre. De danner tette, fine puter og har blomster i ulike farger fra hvitt til mĂžrk rosa.
En annen putestaude som er enkel, er aubretia, hageblÄpute. Den blomstrer senere enn saxifragaen, og er vanligst i blÄtt og rosa.
Arenaria montana, ogsÄ kalt sommersne, er en vakker, lav putestaude som gir hvite blomster hele sommeren.
SĂŠrlig saxifragaene kan leve med tĂžrre forhold.
Av litt hÞyere stauder som krever lite stell, har vi hosta-familien, eller bladliljene som de ogsÄ kalles. Vakre blader helt fra vÄren av. Blomstene er lilla eller hvite, kommer i august, og ser likedan ut pÄ alle mange tusen hosta-sortene. Hostaene er fra fem cm til over 70 cm hÞye, og krever sur jord og jevn fuktighet for Ä trives. Jeg kommer til Ä starte en trÄd om hosta senere.
http://www.hostalibrary.org/
Akeleier fins ogsÄ i ulike hÞyder, og i et utall farger. De blomstrer midt pÄ sommeren, og er utrolig vakre. De krysser seg og selvsÄr seg lett dersom man slurver med Ä klippe bort de visne blomsterstandene, og resultatet kan bli bare lekkert. De tÄler bÄde tÞrke og fuktighet.
En primulatype som er verdt Ä satse pÄ, er augustnÞkleblom, Primula florinda. Den blir drÞye halvmeteren hÞy, fins i gult, oransje og rÞdt, begynner Ä blomstre i juli og stÄr til uti september her hos meg. Den krever sur jord og jevn fuktighet.
Sist endret av Droopy den 2008-02-10 21:56, endret 4 ganger |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-01-25 23:38 Tittel: |
|
|
Jeg har linket til noe som heter Hosta Library. Ăverst oppe begynner man med A, og ender med Z. Under hver av bokstavene finner man hostasorter som har navn som begynner med respektiv bokstav. Der er utallige varianter, bare kos dere!  _________________ Mine beste venner stĂ„r med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lise H Entusiast

|
Skrevet: 2007-01-26 21:19 Tittel: |
|
|
Tusen takk! Her var det mye fint ! _________________ Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min
___ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-01-27 19:37 Tittel: |
|
|
Der er sÄ utrolig mye fint i blomster at det er fort gjort Ä bli hektet.
En slekt som er litt for lite brukt, er fritillariene. Jeg er sikker pÄ at mange kjenner til ruteliljen, eller vipeeggene, som vi kaller dem her:
Disse blomstrer i juni, og er du heldig, kan de frÞsÄ seg. Det tar to-tre Är fra frÞing til blomstring, men de er verdt Ä vente pÄ.
Den aller staseligste sorten, er keiserkronene:
De kommer tidlig, blir over meteren hÞy, og fÄs i oransje og gult. Ikke helt enkel, men verdt litt slit!
SĂ„ har vi de som egner seg som kontrast til andre, fargerike vekster:
De er vakre i seg selv, men en smule unnselige med den mĂžrke fargen.
En virkelig godbit innen fritillaria er denne:
Ser du den i salg, sÄ kjÞp den!
Det arbeides med Ă„ kultivere flere arter, og fargene spenner vidt:
 _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
|