En veranda som kan brukes hele året


Beskjæring av roser - på Gran Canaria

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2012-11-25 16:51    Tittel: Beskjæring av roser - på Gran Canaria Svar med Sitat

Åååå... Droopy!! Vær så snill å si at det er en god ting å kutte roser hardt!

Hehe... altså, jeg har jo en liten hage her på Gran Canaria. To store opphøyde bed + to krukker, for å være nøyaktig. "Plenen" er heldigvis flislagt. glis

Men nå har jeg altså skamklippet rosebuskene! Ojoj. Jeg fikk en plutselig trang til å gjøre det riktig... da naboen sa at "Roser skal skjæres hardt i november og mildt på våren". Og at jeg egentlig burde skjære hardt nå, men at han hadde forståelse for om jeg ville la det være... siden blomstene er så vakre.

Vel... jeg kuttet og kuttet... gamle, tørre kvister og nyere kvister. Og så så det så skjeivt ut, så jeg tok en ny runde... og plutselig ser det liksom så pjuskete ut. Stakkars rosene. Jeg har bedt dem om unnskyldning.

Kommer de til å komme seg igjen? Hvor fort kommer det seg, tro?

Jeg vet jo at det å forvente at noe som helst i en hage skal komme seg i november/desember er uhørt i Norge... men det var i grunnen derfor jeg lyttet til naboens råd, som har litt erfaring med klimaet her. De har kjempefine planter, så de kan da ikke ta helt feil?
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2012-11-27 14:11    Tittel: Svar med Sitat

Enten dør de eller så overlever de. glis Nå har de vel fått nok vann iallfall. :)Ser du noen nye skudd?
_________________
Carpe
diem.
______________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2012-11-27 18:49    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har neimen ikke sett etter ennå. Er ikke det litt tidlig? Jeg har jo knapt fått ryddet bort saksa?

Ja, nå har hagen fått vann i et par dager. Jeg slang på litt flytende gjødsel også... som sto i kottet her.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2012-11-28 22:29    Tittel: Svar med Sitat

Roser skal beskjæres ganske hardt, ja, men jeg har ikke peiling på klimaet der du er. glis Det går helt sikkert bra, så lenge du ikke har skjært dem ned til jorden. Gjort er gjort, og å fjerne døde deler er bare fint. Forøvrig har jeg ikke peiling på roser, så jeg syns altså at du burde ha funnet noe annet å beskjære. glis
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2013-01-06 01:31    Tittel: Svar med Sitat

Nå har det blitt januar, og jeg kan trygt slå fast at den harde beskjæringen gikk veldig veldig bra! blid

Først kom det masse nye skudd, så kom det masse masse nytt og fint bladverk, og så kom det hundrevis av roseknopper. Det kommer virkelig til å flomme over av roser om en liten stund!

Og i går kom den første rosa ut i full blomst. Dette bildet er fra i dag. Jeg er så fascinert at jeg blir helt rørt!


_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2013-01-06 01:48    Tittel: Svar med Sitat

Ååååå, så fin! smil Du har nok grønnere fingre enn du vet om.
_________________
Carpe
diem.
______________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2013-01-06 19:04    Tittel: Svar med Sitat

For en vakker rose! blid Jammen har du vært flink, ja. Det lønner seg å lytte til erfarne fjellfo... eh... Gran Canaria-gartnere. glis
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group