Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
Av |
Innlegg |
Lalla Uerstattelig
Ble Medlem: 08 Des 2006 Innlegg: 752 Bosted: Sør-Trøndelag
|
Skrevet: 2006-12-15 21:29 Tittel: "Kåring" av den beste kjøpegløggen + oppskrift på |
|
|
Sitter her og har akkurat drukket litt gløgg, vel å merke uten, men fant ut at vi kanskje kunne tipse hverandre om de gode merkene på markedet og andre som ikke er fullt så gode!
Vi prøvde Saturnus gløgg kjøpt på Lidl blandet med vann i beste familie-manér, den tror jeg passer best med litt krydret rødvin som tilsetning, for den var ganske søt når den var blanda med vann.
Men mamma pleide å lage hjemmelaget gløgg på nyttårsaften, og den er fantastisk god, her kommer oppskriften:
1 flaske pils
400 g farin
10 nellikspikre
1 kanelstang
1 "slump" kardemomme, kokes slik at krydderet setter smak
1 flaske rødvin (kan godt være norsk rødvin)
1/2 flaske portvin
tilsettes, og dersom gløggen ikke blir sterkt nok kan alltids litt vodka eller annen sprit tilsettes.
Prikken over i'en er pomeranskall, men denne gløggen er veldig god uansett! _________________ Lalla
Det er bedre å angre på det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________
Sist endret av Lalla den 2006-12-20 15:45, endret 1 gang |
|
Til Toppen |
|
|
Vivan Verandasjef
Ble Medlem: 30 Nov 2006 Innlegg: 4307 Bosted: Klæbu
|
Skrevet: 2006-12-15 22:12 Tittel: |
|
|
Fikk lyst til å prøve den oppskriften.
Jeg har ikke prøvd annet enn Tomte-gløggen. Og den er jo god, men jeg mistenker at jeg egentlig har gått glipp av noe. _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
Til Toppen |
|
|
Lalla Uerstattelig
|
Skrevet: 2006-12-22 18:39 Tittel: Ny kjøpegløgg som anbefales! |
|
|
I dag har vi prøvd Tomtegløgg med ekstra krydder, den ble knallbra! Prøvde den vanlige tomtegløggen med solbærsirup i fjor fordi en lur sjel sa at det var så godt - og det ble vemmelig både søtt og mektig! Men altså; Tomtegløgg med ekstra krydder blandet med vann leder for min del i den uhøytidelige testen! _________________ Lalla
Det er bedre å angre på det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________ |
|
Til Toppen |
|
|
Lise H Entusiast
Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 1764
|
Skrevet: 2006-12-22 21:55 Tittel: |
|
|
Hva slags krydder?? Eller er det hemmelig ? _________________ Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min
___ |
|
Til Toppen |
|
|
Lalla Uerstattelig
|
Skrevet: 2006-12-23 11:12 Tittel: Slett ingen hemmeligheter |
|
|
Ikke hemmelig ettersom det også er en del av den flasken som kjøpes, det er en vanlig tomtegløgg, og en som har rød etikett hvor det står "ekstra krydret" under, og den var god. Så om jeg enn skulle ønske det var jeg ikke kreativ og krydret kjøpegløggen selv! _________________ Lalla
Det er bedre å angre på det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________ |
|
Til Toppen |
|
|
Lise H Entusiast
|
Skrevet: 2006-12-23 12:06 Tittel: |
|
|
He, he! Trodde du hadde en superhemmelig krydderblanding som du hadde laga sjøl . _________________ Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min
___ |
|
Til Toppen |
|
|
Vivan Verandasjef
Ble Medlem: 30 Nov 2006 Innlegg: 4307 Bosted: Klæbu
|
Skrevet: 2006-12-23 13:51 Tittel: |
|
|
Å, sånn!
Det er jo den jeg pleier å kjøpe! Synes den er supergod. _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
Til Toppen |
|
|
Lise H Entusiast
|
Skrevet: 2006-12-24 01:56 Tittel: |
|
|
Kjempegod gløgg ! _________________ Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min
___ |