En veranda som kan brukes hele året


Det blomstrer i min hage i juni

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-06-02 23:55    Tittel: Det blomstrer i min hage i juni Svar med Sitat

Nå når været er så vakkert, kommer ting i rekordfart. Jeg koser meg!

Den bittelille, rosa bispehuen står godt til Anemone trullifolia. De er ikke høyere enn ca 5 cm, men søte er de:



Orkidèene kommer også nå, dette er Cypripedium parviflorum:





Min lilla gudeblom, Dodecathon:



Meconopsisene er i full sving:





En flekkmarihand som har funnet ut at et blomsterbed er trygt å bo i:



Den fylte, hvite Trillium grandiflorum:



Bregner skal man ha innimellom. Denne er veldig dekorativ, selv om den ikke er høyere enn 10 cm:



En nusselig, blå sak som jeg har glemt navnet på. Den er ca. 5 cm høy, og bor i steinbedet:



En miniballblom, Trollius hestøyensis, som ikke blir høyere enn 10 cm. Dersom den får frøså seg, blir avkommet vanlige ballblom på 60 cm:



De små akeleiene er kjempesøte. De er ca 40 cm høye, sår seg flittig, og er veldig søte, selv om fargen er brunlilla og unnselig:


_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________


Sist endret av Droopy den 2008-02-11 21:43, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lisbeth
Verandamesterkokk


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1296
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-06-03 21:21    Tittel: Svar med Sitat

Åååå, så flott!
_________________
Lisbeth.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-06-12 08:29    Tittel: Svar med Sitat

Den røde bondepeonen, som er et arvestykke fra min manns mormor, kom, så og forsvant veldig fort i varmen:



En bitteliten, hvit gudeblom foran Rhododendron "Milde" som bare blir bitteliten:



Miniballblom Trollius "Alabaster Queen". Den blir ca. 20 cm høy:



Snøballbusken, Viburnum, er full av vakre, hvite baller:



De små skjeggirisene blomstrer nå. Denne er ca 15 cm høy, blomst inkludert:



Min Arisema, med brune striper:



Denne Oxalisen blir hele 3 cm høy, og blomsten er omtrent det samme i diameter. Er den ikke vakker:



Mertensiaen er skjønn med blå blomster og blågrå blader. Den trives i steinbedet, og blir ca 20 cm høy:



Jeg måtte kjøpe Allium giganteum for et par år siden. De blir drøye meteren, og klarer seg merkelig godt i vinden:



Denne bittelille irisen, Iris pumila, kan strekke seg til ti cm, men så er det slutt også:



Oransje ballblom er også fint, syns jeg. Denne blir ca 60 cm høy:



Jeg stappet ned noen Anemone coronaria i fjor. Vanligvis klarer de ikke å overvintre her hos oss, men noen av dem har gjort det likevel:



Nå er tiden for akeleier, i mengder av farger og former:







Saxifragaene er også med på å lyse opp:



Tellima grandiflora:



Og så hostaene, selvfølgelig:

"Stilletto":



Reversed Patriot:



Blue Boy, eller Blue Cadet:


_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________


Sist endret av Droopy den 2007-08-23 20:21, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-06-27 08:44    Tittel: Svar med Sitat

Nå er det tiden for sibiririsene. Jeg har noen sorter, men skjønner at jeg trenger mange flere. De er så vakre:







Denne heter "Black Night". Bildet lyver. Den er midnattslilla, og stripen på leppen er gullfarvet:



En revebjelle har sådd seg, og driver og når uante høyder. Nå er den halvannen meter høy, men er på langt nær ferdig med å vokse:



En Meconopsis napaulense. Disse dør etter blomstring. Man kan være flink og samle frø og så, men jeg mislykkes alltid med de her. Derfor kjøper jeg dem fra andre som kan dette med såing:



Stjerneskjermene er trivelige stauder som både står lenge og kan tørkes. Et selvsagt innslag i alle "bestemorhager". Nå fås de fra rent hvitt til mørk rød. De blir mellom 50 og 80 cm høye:





Storkenebb, Geranium "Splish-Splash" har artige mønstre i kronbladene sine. Det ser ut som om noen har ristet blåmaling på hvite blomster:



Og til min store glede kom Orkidé "Ulla Silkens" med en blomst til meg i år. Det hadde jeg ikke ventet, siden den ble kjøpt i fjor:


_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-06-27 08:49    Tittel: Svar med Sitat

Der skjer ting i steinbed og urtehage også. De putedannende nellikene har tatt over etter vårfloksen:



Et mininattlys, Oenothera. Det blir rundt 10 cm høyt, og har bittesmå blomster som lyser om natten:



Denne merkeligheten kjøpte jeg i fjor, og fikk beskjed om at den kanskje ikke tålte klimaet vårt. Det gjorde den så absolutt, men kattene holdt på å ta knekken på den i vår. De elsker det aromatiske bladverket, og ligger og ruller seg rundt den:



Jeg er veldig glad i katter, og kjøpte en kattemynte som de skulle få kose seg med. Det var ikke så lurt å plante den inntil en gulbladet oregano, så jeg skal flytte den når den er ferdig med blomstringen. Jeg skal sette den i en utkant der kattene kan tygge på den og rulle seg i den uten at de matnyttige tingene mine tar skade av aktiviteten:


_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-06-27 09:14    Tittel: Svar med Sitat

Så mye flott! Artig å se alle de fine plantene! Du har jammen litt av et utvalg. Tydelig at du inspirerer flere her.

Hadde litt problemer med å komme meg nederst på sida for å få skrevet svar. Vet ikke om det er pga. at det er så mange bilder etterhverandre.
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-06-27 09:35    Tittel: Svar med Sitat

Takk for det, Hanne! klemme

Det tar litt tid å laste dem opp, ser jeg. Men da får man gjøre som alle gartnere må: smøre seg med tålmodighet.

Tråden er tross alt over seks måneder gammel, så det har jo blitt noen bilder etter hvert.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lise H
Entusiast


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1764

InnleggSkrevet: 2007-06-27 09:37    Tittel: Svar med Sitat

Masse fine bilder blid , men kanskje en idé å lage nye tråder? Så blir det ikke så mange bilder i hver tråd, og da tar det ikke så lang tid å laste ned.
_________________
Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min

___
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-06-27 09:40    Tittel: Svar med Sitat

Du sier noe der! Kanskje en tråd nr. 2 nå når juli begynner. High five
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-06-27 09:43    Tittel: Svar med Sitat

Droopy skrev:
Du sier noe der! Kanskje en tråd nr. 2 nå når juli begynner. High five


Det tenkte ikke jeg heller på. Men det var jo en god ide!
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-06-27 16:19    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har helt glemt rosene mine! flau

Dette er en nellikrose som stod her da vi kjøpte huset. Blomstene ligner veldig på fylte nelliker, også i størrelse. Busken blir ca. 2 meter høy og beskjæres som bærbusker; man fjerner helt de grenene man ikke vil ha:



Den hvite prestegårdsrosen har et stenk av rosa i midten når blomstene nettopp har sprunget ut, og duften er ubeskrivelig deilig:



Min eneste moserose så langt er svært mørk. Jeg tror det er "Cardinal Richelieu". Navnet har den fått på grunn av den moseaktige veksten på de grønne dekkbladene rundt knoppene:




_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lisbeth
Verandamesterkokk


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1296
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-06-27 20:43    Tittel: Svar med Sitat

Utrolig vakre roser, Droopy. enig
_________________
Lisbeth.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-06-27 22:28    Tittel: Svar med Sitat

Takk, Lisbeth! Og så er de hardføre, stort sett sykdomsfrie og enkle å ha med å gjøre attpåtil.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group