| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2007-06-02 23:55 Tittel: Det blomstrer i min hage i juni |
|
|
NÄ nÄr vÊret er sÄ vakkert, kommer ting i rekordfart. Jeg koser meg!
Den bittelille, rosa bispehuen stÄr godt til Anemone trullifolia. De er ikke hÞyere enn ca 5 cm, men sÞte er de:
OrkidÚene kommer ogsÄ nÄ, dette er Cypripedium parviflorum:
Min lilla gudeblom, Dodecathon:
Meconopsisene er i full sving:
En flekkmarihand som har funnet ut at et blomsterbed er trygt Ă„ bo i:
Den fylte, hvite Trillium grandiflorum:
Bregner skal man ha innimellom. Denne er veldig dekorativ, selv om den ikke er hĂžyere enn 10 cm:
En nusselig, blÄ sak som jeg har glemt navnet pÄ. Den er ca. 5 cm hÞy, og bor i steinbedet:
En miniballblom, Trollius hestÞyensis, som ikke blir hÞyere enn 10 cm. Dersom den fÄr frÞsÄ seg, blir avkommet vanlige ballblom pÄ 60 cm:
De smÄ akeleiene er kjempesÞte. De er ca 40 cm hÞye, sÄr seg flittig, og er veldig sÞte, selv om fargen er brunlilla og unnselig:
 _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Sist endret av Droopy den 2008-02-11 21:43, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lisbeth Verandamesterkokk

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 1296 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-06-03 21:21 Tittel: |
|
|
Ă
ÄÄÄ, sÄ flott! _________________ Lisbeth. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-06-12 08:29 Tittel: |
|
|
Den rÞde bondepeonen, som er et arvestykke fra min manns mormor, kom, sÄ og forsvant veldig fort i varmen:
En bitteliten, hvit gudeblom foran Rhododendron "Milde" som bare blir bitteliten:
Miniballblom Trollius "Alabaster Queen". Den blir ca. 20 cm hĂžy:
SnĂžballbusken, Viburnum, er full av vakre, hvite baller:
De smÄ skjeggirisene blomstrer nÄ. Denne er ca 15 cm hÞy, blomst inkludert:
Min Arisema, med brune striper:
Denne Oxalisen blir hele 3 cm hĂžy, og blomsten er omtrent det samme i diameter. Er den ikke vakker:
Mertensiaen er skjÞnn med blÄ blomster og blÄgrÄ blader. Den trives i steinbedet, og blir ca 20 cm hÞy:
Jeg mÄtte kjÞpe Allium giganteum for et par Är siden. De blir drÞye meteren, og klarer seg merkelig godt i vinden:
Denne bittelille irisen, Iris pumila, kan strekke seg til ti cm, men sÄ er det slutt ogsÄ:
Oransje ballblom er ogsÄ fint, syns jeg. Denne blir ca 60 cm hÞy:
Jeg stappet ned noen Anemone coronaria i fjor. Vanligvis klarer de ikke Ă„ overvintre her hos oss, men noen av dem har gjort det likevel:
NĂ„ er tiden for akeleier, i mengder av farger og former:
Saxifragaene er ogsÄ med pÄ Ä lyse opp:
Tellima grandiflora:
Og sÄ hostaene, selvfÞlgelig:
"Stilletto":
Reversed Patriot:
Blue Boy, eller Blue Cadet:
 _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Sist endret av Droopy den 2007-08-23 20:21, endret 2 ganger |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-06-27 08:44 Tittel: |
|
|
NÄ er det tiden for sibiririsene. Jeg har noen sorter, men skjÞnner at jeg trenger mange flere. De er sÄ vakre:
Denne heter "Black Night". Bildet lyver. Den er midnattslilla, og stripen pÄ leppen er gullfarvet:
En revebjelle har sÄdd seg, og driver og nÄr uante hÞyder. NÄ er den halvannen meter hÞy, men er pÄ langt nÊr ferdig med Ä vokse:
En Meconopsis napaulense. Disse dÞr etter blomstring. Man kan vÊre flink og samle frÞ og sÄ, men jeg mislykkes alltid med de her. Derfor kjÞper jeg dem fra andre som kan dette med sÄing:
Stjerneskjermene er trivelige stauder som bÄde stÄr lenge og kan tÞrkes. Et selvsagt innslag i alle "bestemorhager". NÄ fÄs de fra rent hvitt til mÞrk rÞd. De blir mellom 50 og 80 cm hÞye:
Storkenebb, Geranium "Splish-Splash" har artige mÞnstre i kronbladene sine. Det ser ut som om noen har ristet blÄmaling pÄ hvite blomster:
Og til min store glede kom Orkidé "Ulla Silkens" med en blomst til meg i Är. Det hadde jeg ikke ventet, siden den ble kjÞpt i fjor:
 _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-06-27 08:49 Tittel: |
|
|
Der skjer ting i steinbed og urtehage ogsÄ. De putedannende nellikene har tatt over etter vÄrfloksen:
Et mininattlys, Oenothera. Det blir rundt 10 cm hÞyt, og har bittesmÄ blomster som lyser om natten:
Denne merkeligheten kjÞpte jeg i fjor, og fikk beskjed om at den kanskje ikke tÄlte klimaet vÄrt. Det gjorde den sÄ absolutt, men kattene holdt pÄ Ä ta knekken pÄ den i vÄr. De elsker det aromatiske bladverket, og ligger og ruller seg rundt den:
Jeg er veldig glad i katter, og kjÞpte en kattemynte som de skulle fÄ kose seg med. Det var ikke sÄ lurt Ä plante den inntil en gulbladet oregano, sÄ jeg skal flytte den nÄr den er ferdig med blomstringen. Jeg skal sette den i en utkant der kattene kan tygge pÄ den og rulle seg i den uten at de matnyttige tingene mine tar skade av aktiviteten:
 _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hanne Garndronning

Ble Medlem: 03 Des 2006 Innlegg: 1608 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-06-27 09:14 Tittel: |
|
|
SĂ„ mye flott! Artig Ă„ se alle de fine plantene! Du har jammen litt av et utvalg. Tydelig at du inspirerer flere her.
Hadde litt problemer med Ä komme meg nederst pÄ sida for Ä fÄ skrevet svar. Vet ikke om det er pga. at det er sÄ mange bilder etterhverandre. _________________ Ikke si at det er umulig! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-06-27 09:35 Tittel: |
|
|
Takk for det, Hanne!
Det tar litt tid Ä laste dem opp, ser jeg. Men da fÄr man gjÞre som alle gartnere mÄ: smÞre seg med tÄlmodighet.
TrÄden er tross alt over seks mÄneder gammel, sÄ det har jo blitt noen bilder etter hvert. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lise H Entusiast

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 1764
|
Skrevet: 2007-06-27 09:37 Tittel: |
|
|
Masse fine bilder , men kanskje en idé Ä lage nye trÄder? SÄ blir det ikke sÄ mange bilder i hver trÄd, og da tar det ikke sÄ lang tid Ä laste ned. _________________ Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min
___ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-06-27 09:40 Tittel: |
|
|
Du sier noe der! Kanskje en trÄd nr. 2 nÄ nÄr juli begynner.  _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hanne Garndronning

Ble Medlem: 03 Des 2006 Innlegg: 1608 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-06-27 09:43 Tittel: |
|
|
| Droopy skrev: | Du sier noe der! Kanskje en trÄd nr. 2 nÄ nÄr juli begynner.  |
Det tenkte ikke jeg heller pÄ. Men det var jo en god ide! _________________ Ikke si at det er umulig! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-06-27 16:19 Tittel: |
|
|
Jeg har helt glemt rosene mine!
Dette er en nellikrose som stod her da vi kjÞpte huset. Blomstene ligner veldig pÄ fylte nelliker, ogsÄ i stÞrrelse. Busken blir ca. 2 meter hÞy og beskjÊres som bÊrbusker; man fjerner helt de grenene man ikke vil ha:
Den hvite prestegÄrdsrosen har et stenk av rosa i midten nÄr blomstene nettopp har sprunget ut, og duften er ubeskrivelig deilig:
Min eneste moserose sÄ langt er svÊrt mÞrk. Jeg tror det er "Cardinal Richelieu". Navnet har den fÄtt pÄ grunn av den moseaktige veksten pÄ de grÞnne dekkbladene rundt knoppene:
|
| Til Toppen |
|
 |
Lisbeth Verandamesterkokk

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 1296 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-06-27 20:43 Tittel: |
|
|
Utrolig vakre roser, Droopy.  _________________ Lisbeth. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-06-27 22:28 Tittel: |
|
|
Takk, Lisbeth! Og sÄ er de hardfÞre, stort sett sykdomsfrie og enkle Ä ha med Ä gjÞre attpÄtil. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
|