En veranda som kan brukes hele året


Peoner

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-03-15 23:13    Tittel: Peoner Svar med Sitat

Peoner er sånt man må ha i hagen. De er store, velduftende, fargesterke og herdige. Dessuten er de gamle kulturplanter, og kulturen skal man ta vare på.

Dere har sikkert sett bondepeonen:



Den heter egentlig Peonia officinalis. Etternavnet viser at den har vært brukt som medisinplante, men det gjør vi ikke lenger. Den blomstrer i slutten av mai, og har stort, mørkegrønt bladverk.

Den finnes også i rosa og hvit utgave, faktisk både fylt og enkel:





Og så har man begynt å forske litt, og har funnet ut at den trauste, kjedelige bondepeonen ikke er så kjedelig likevel. Se bare på denne, som heter P. off. mollis:


_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-03-16 09:53    Tittel: Svar med Sitat

Der fins mange ulike arter innen familien Paeonia, men de fleste er ikke så godt kjente, fordi de ikke blir like mye brukt som silkepeonene. De har spennende farger, og bladverket er annerledes, men de er ikke kjempestore og velduftende, og da blir det snacks for oss som er mer enn gjennomsnittlig interesserte.

Denne kalles "Molly the Witch" på engelsk. Egentlig heter den mlokosewitschii, og er veldig søt:



En søt, mer vanlig art er dillpeonen. Den kalles det på grunn av bladverket. Ikke helt lett å få tak i, men en skikkelig fargeklatt:



Så har vi delavayi, med en spesiell brunrød farge:



Til slutt vil jeg presentere en søt, rosa tass som heter veitchii var woodwardii. Navnet skremmer kanskje enkelte, men planten er vakker:




_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2007-03-16 10:48    Tittel: Svar med Sitat

Ååå... jeg lengter etter våren! jepp

Jeg ser og ser på alle de fine blomstene du legger ut, Droopy.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-03-20 21:12    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har helt glemt å legge ut trepeoner! Så pinlig. flau

Trepeonene er ganske nye for Norge, men japanerne og kineserne har lange tradisjoner for dyrking og foredling. Disse peonene blir store busker, eller små trær, om du vil. Fargene spenner fra hvitt til mørkerødt, med mengder av ulike varianter innimellom. Blomstene er veldig store, og en trepeon i blomst er fantastisk å se på.

De er ikke så herdige, men det krysses og podes voldsomt innen dette feltet, og jeg har gått til anskaffelse av en. Dersom det går bra, kjøper jeg flere.

Her er et utvalg, for å gi dere en idé om hvordan disse ser ut:

Renkaku, tranenes flukt:


Rockii:


Yachiyotsubaki:


Shimanishiki - fire flame:


Taiyo - the sun:


Koukamon - floral gate:


Kinkaku:


Kamatanishiki:


Noen små trepeoner, for å vise voksemåten:






_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-11-27 16:31    Tittel: Svar med Sitat

Wow, mange sikleobjekter her, gitt!

Peoner kan være så vakre at de nesten tar pusten fra en. Jeg har ikke så mange enda, men har flere på ønskelista. Kjøpte nylig en bok om peoner og da kom det enda flere på lista.
Fikk en bit av min bestemoprs fylte bondepeon, men den døde dessverre fortvilet .

Noen av de jeg har, har jeg sådd fra frø, så de har ikke blomstret enda. Den jeg er aller mest stolt av er en trepeon som ble sådd for 7-8 år siden. Det tok sin tid før den blomstret, men den var vel verdt å vente på:


Denne fikk jeg av min mor og hun fikk den av en tante. av en tante, Hun visste ikke navnet på den, men det gjør kanskje noen av dere?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-11-27 20:39    Tittel: Svar med Sitat

Peonene dine er lekre, Sol! Mine egne ligger vel ute i en av "Det blomstrer..."-trådene tror jeg. Jeg har ikke så veldig mange, men tre av dem er arvegods, og dem er jeg veldig redd for.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-11-28 00:12    Tittel: Svar med Sitat

Skjønner godt at du er redd for de peonene dine, Droopy. De var jo bedårende vakre. Rett og slett nyyyydelige!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-11-28 10:23    Tittel: Svar med Sitat

Har du vært og tittet? fnis Det er for det meste silkepeoner, da, ingenting som kan måle seg med din frøsådde skjønnhet.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group