| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2008-08-26 09:41 Tittel: Fiasko og suksess i hagen |
|
|
Av og til, ganske ofte faktisk, gÄr ting helt pÄ trynet i forhold til hva jeg hadde tenkt. I fjor regnet blomstene vekk, men det kan man vanskelig gjÞre noe med. I Är har vi hatt mye fint vÊr, og det skulle bugne av blomster der ute, bÄde kjÞpte og selvsÄdde. Vel...
Jeg sÄdde blomstererter i denne krukken. En eneste spirte, sÄ da puttet jeg nedi noen ranunkler, for det skulle vel bli fint? Nei.
Dette skulle vĂŠrt "Muscadet", en orientals lilje:
Jeg kjÞpte fire ulike Tango-hybrid-liljer i vÄr. Ikke mye Tango her:
Noen som ikke har lykkes med blomkarse? VÄre fikk fire-fem blomster pÄ hver plante, og sÄ bare gikk de og la seg.
Heldigvis er der lyspunkter ogsÄ. Sommerfuglbusken har aldri vÊrt sÄ vakker som den er i Är. Blomstertoppene er store, og der er til og med sommerfugler pÄ den:
En av "Muscadet"-stilkene ser ikke sÄ aller verst ut heller. Skulle Þnske jeg kunne dele duften, den er utrolig:
Her er "Sibiria", en annen orientaler, ogsÄ med herlig duft:
StorhjortetrÞsten er ogsÄ ganske fin i Är, og sommerfuglene liker den:
Den tidligste colchicumen, naken jomfru, har begynt Ă„ blomstre. Det er nok hĂžsten, ja:
Og i gÄr oppdaget jeg plutselig at der var litt Tango likevel, flaks! Dette er "Orange Art":
Jeg mÄ nok flytte noen liljer til et mer beskyttet, solrikt sted. Da blir det kanskje bedre neste Är. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Reveenka Ven vakker rĂžd

Ble Medlem: 20 Apr 2008 Innlegg: 684 Bosted: Hedmark
|
Skrevet: 2008-09-01 11:59 Tittel: |
|
|
Ă
ÄÄh, liljer
Flere av mine tangoliljer blomstrer ogsÄ for fullt nÄ, dessuten venter jeg pÄ noan andre asiatiske.
Og buddleija'n blomstrer her ogsÄ SpÞrsmÄlet er bare hvordan den klarer vinteren? Har plantet den i sÞr-veggen til drivhuset, og satser pÄ Ä dekke den godt med halm. SjÞlve busken kommer mest trolig til Ä fryse helt ned, men hÄpet er Ä holde liv i rota. Godt det finnes flotte busker som blomstrer pÄ Ärsskudd! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vera Verandaens fĂžrste gjest

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 3154 Bosted: Ăstlandet
|
Skrevet: 2008-09-01 14:37 Tittel: |
|
|
Ikke sÄ hyggelig for deg, men likevel godt Ä se at du ikke fÄr alt til Ä gro du heller, Droopy. Jeg sÄdde to pÄser med blomsterengfrÞ pÄ hytta. Dere vet sÄnne blandingsposer. Vi hadde gravd masse, sÄ det var mye bar jord og hadde passet med litt blomster sammen med alt ugrasset som alltid kommer. I sommer lette og lette jeg, og kom fram til at det var fire kornblomster som hadde spiret.  _________________ Carpe
diem.______________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Reveenka Ven vakker rĂžd

|
Skrevet: 2008-09-01 14:43 Tittel: |
|
|
Ikke sikkert det var din feil, Vera!
Slettes ikke like god kvalitet pÄ alt frÞ i handelen. Eksempelvis hadde jeg sÄdd ringblomster i vÄr. Noe som burde vÊrt enklere enn enkelt. 2 frÞ spirte!!!
Og ikke for Ä vÊre sjÞlgod, men da legger jeg skylda pÄ frÞets kvalitet  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2008-09-01 15:14 Tittel: |
|
|
Takk for trÞst, det gjÞr seg. NÄr bÄde blomkarse og blomstererter svikter, og til og med ranunklene som skulle erstatte blomsterertene nektet Ä gjÞre noe som helst i forskjÞnnende retning, da skylder jeg pÄ gartneren ja. AltsÄ meg. Ringblomstene har vÊrt fabelaktige, heldigvis, sÄ der driver vi med plukk-og-tÞrk for Ä ha kronblader til diverse prosjekter i vinter. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Reveenka Ven vakker rĂžd

|
Skrevet: 2008-09-02 08:30 Tittel: |
|
|
Ikke skyld pÄ deg sjÞl, Droopy!
Av en eller annen grunn har det vÊrt en del mindre bra frÞ i Är. Min mamma er sÄ langt i fra noen gartner, men hun har hatt verdens flotteste sjÞlsÄdde blomstererter de siste 45 Ära. Men ikke i Är, det slo helt feil, sjÞl om ho gjorde som ho alltid har gjort. SjÞl mÄtte jeg sÄ runde to med blomkarse fÞr jeg kom i mÄl, det mÄtte ogsÄ nabo'n min. Som forÞvrig ogsÄ stort sett har ganske grÞnne fingre.
Tror ikke alltid vi skal skylde bare pÄ oss sjÞl, jeg  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2008-09-02 10:33 Tittel: |
|
|
*skylder pÄ frÞene* Neste vÄr skal jeg iallefall begynne og drive inne, sÄ vet jeg hva som kommer og hva som ikke kommer. Det er erfaringer man lÊrer av, har jeg hÞrt. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
|