En veranda som kan brukes hele året


Planter for sansene

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-02-01 10:12    Tittel: Planter for sansene Svar med Sitat

Nå skal jeg ikke begynne med krydderurter her. Der er mange som gjør det mye bedre enn meg.

Jeg har lyst til å fortelle om noen enkle, hardføre planter som kan mane til ettertenksomhet og ro mens man pusler rundt dem i hagen.

Fellesnevneren er at de er gode å ta på og vakre å se på.



Rhododendron yakushimanum er en art fra nord i Japan. Den blir ikke mer enn en drøy meter høy og et par meter vid, men det tar mange år. Blomstene kommer i mai, er rosa når de springer ut, men falmer til hvitt, omtrent som epleblomster. Det spesielle med denne er bladene. De er ganske smale og mørkegrønne. På undersiden har de et tykt lag brun filt, som kalles indument. Dette filtlaget er utrolig behagelig å stryke på, men det er ikke derfor det er der. Det beskytter planten mot uttørking om vinteren og våren. En skikkelig koseklump som er vintergrønn.



Lammeørene er en hardfør, enkel staude med grå, svært lodne blader. Den frøer seg lett, og er flink til å vandre. En perfekt bunndekker sammen med busker. De sølvgrå bladene er herlige å klappe på, og ungene elsker den. Blomstene kommer i juni, er ganske unnselige, men tiltrekker seg insekter.



Hestemynten bør brukes mer. Den er vital og vakker, danner raskt en stor bestand, og blomstrer i august/september. Den røde sorten er den som viser best igjen, men den finnes også i hvitt og ulike rosatoner. Stilkene er stive, og selv om den blir drøye meteren høy, holder den seg stort sett oppreist på egen hånd. Bladene dufter som bergamott, og kan brukes som ekstra smakstilsetning i teen. Den behagelige duften gjør ofte at jeg luker veldig mye rundt denne, og forsømmer andre, ikke like velduftende stauder.



Jeg må også presentere en av mine yndlinger, den lille korsikamynten. Den rager en halv centimeter over bakken, ser mest ut som en liten tue med mose eller ugress, men overrasker med en sterk mynteduft når man stryker fingeren over den. Blomstene er lys lilla og bitte, bitte små, omtrent som baksiden av en fyrstikk. Denne er ikke enkel å få tak i, og ikke alltid like enkel å få til. Derfor passer jeg på å dele den opp og plante den rundt omkring. Jeg kaller den en "lupeplante" fordi man må ned på kne og stikke nesen nesten i jorden for å virkelig kunne nyte den.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________


Sist endret av Droopy den 2008-02-19 21:50, endret 3 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lisbeth
Verandamesterkokk


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1296
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-02-01 13:13    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er så glad for dette hageforumet glad .

Så fint med alle bildene i tillegg til masse nyttig informasjon. Du er dyktig, Droopy jepp: .
_________________
Lisbeth.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2007-02-01 14:45    Tittel: Svar med Sitat

Ååå! smil

Enig med Lisbeth. Dette forumet har blitt veldig bra, takket være Droopy! Det er nesten så jeg får lyst til å ta et tak i hagebeistet mitt til våren.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-02-01 15:49    Tittel: Svar med Sitat

Og jeg har tenkt å anskaffe meg frø. Jeg tror du har inspirert oss, Droopy blid.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-02-01 19:53    Tittel: Svar med Sitat

danse Tusen takk for ros, det var hyggelig!

Men nå oppnår jeg det jeg vil! Siden jeg har slik stor glede av min egen hage, ønsker jeg selvfølgelig at andre skal oppleve den samme gleden.

Det er vel på tide å komme med noen lure tips til enkle bed også, da.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2007-02-02 00:51    Tittel: Svar med Sitat

ja. glad
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group