En veranda som kan brukes hele året


Sedumer og sempervivumer

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-05-07 22:30    Tittel: Sedumer og sempervivumer Svar med Sitat

Jeg slår dem ihop. De trives stort sett på de samme stedene, og man planter dem for bladenes eller rosettenes skyld. Blomstene er en bonus som gir et ekstra piff den tiden de står.

Fellesnevneren er tørt og varmt. Dersom vintrene blir for fuktige, råtner de bort. Det er derfor lurt å plante dem i godt drenerte bed, gjerne på steder der solstek og husvegger gjør det umulig å plante andre ting. Da trives, vokser og blomstrer disse slektene best.

Sedumene ligner på sukkulenter. En av mine favoritter er denne:



Den har rød farge nederst, grå øverst og blomstene er gule. En svært rar kombinasjon, som er ytterst effektfull. Der fins flere sorter av denne, noen er rødere mens andre er gråere.

Jeg får fylle på med flere sedumer etter hvert, tror jeg.

Sempervivumene heter takløk på norsk. De spenner vidt når det gjelder farger på rosetter og blomster. Jeg liker så godt de som er grågrønne og lodne, eller de skikkelig røde:











Rosetten som blomstrer i år, vil dø, men da har den forhåpentligvis rukket å sette mengder av siderosetter. Blomsterparken i Jespershus, Danmark, har mengder av store figurer bygd opp på forskjellene i sempervivumenes struktur.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2007-05-08 20:53    Tittel: Svar med Sitat

Dette høres ut til å være noe for meg. Jeg har noen takløk og de trives. Kjøper kanskje flere av dem også. blid
_________________
Carpe
diem.
______________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group