| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2008-01-19 21:01 Tittel: Hjemmelaget hÄndkrem |
|
|
Denne oppskriften pÄ ringblomstkrem fant jeg i boken "Ida & Martin Gartnerskolen" av Sofi Hjort og Lisa Sollenberg. Vi har laget den og brukt den, og jentene syns det var kjempestas med noe selvlaget som de kunne bruke til hverdags.
2,5 dl olivenolje
1 dl ringblomstblader
50 g bivoks
Legg tĂžrkede ringblomstblader og olje i et glass.
Sett pÄ lokket.
La det stÄ lyst i 5-6 uker.
Sil.
Smelt bivoks i vannbad.
Bland med oljen.
RĂžr til kremen begynner Ă„ tykne.
Ha kremen i smÄ glass med lokk.
Jentene plukket ringblomstene, pillet av alle kronbladene og la dem utover tÞrkepapir i en vid kurv til tÞrking. Vi snudde og vendte pÄ dem noen dager, til de var helt tÞrre. Vi brukte en dl tÞrkede kronblader.
Vi satte glasset med olje og kronblader i vinduskarmen pÄ stuen. Der er det lysest, og ogsÄ sol nÄr den finner det for godt Ä vise seg. Vi vendte litt pÄ glasset et par ganger i uken, for Ä stille jentenes nysgjerrighet.
Gubben mente at olje og bivoks burde ha omtrent samme temperatur ved blanding, for ellers kunne de skille seg istedenfor Ă„ blande seg. Vi kjĂžlte bivoksen litt i vannbad, og varmet oljeblandingen litt i et annet vannbad.
VÄr krem ble litt hard, sikkert fordi vi brukte litt for mye bivoks, men det gjorde egentlig ingenting. Den ble brukt pÄ bÄde hender og lepper, og innimellom pÄ kinn ogsÄ. Vi hadde den pÄ de smÄ kaviarglassene fra ABBA, og klistret lapper pÄ lokkene. Begge jentene fraktet med seg en liten krukke i sekken hver dag hele vinteren. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vera Verandaens fĂžrste gjest

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 3154 Bosted: Ăstlandet
|
Skrevet: 2008-01-20 01:24 Tittel: |
|
|
Den var artig. Dere kan jo produsere for salg.
Jeg mÄtte fÞrst sÄ ringblomster, men jeg er ikke sikker pÄ om jeg har tÄlmodighet nok.  _________________ Carpe
diem.______________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2008-01-20 10:28 Tittel: |
|
|
De er enkle! Du kjÞper frÞene, sprer dem rundt i et bed og glemmer hele greia inntil de begynner Ä blomstre pÄ hÞsten. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vera Verandaens fĂžrste gjest

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 3154 Bosted: Ăstlandet
|
Skrevet: 2008-01-20 23:17 Tittel: |
|
|
| Droopy skrev: | | De er enkle! Du kjÞper frÞene, sprer dem rundt i et bed og glemmer hele greia inntil de begynner Ä blomstre pÄ hÞsten. |
Garanterer du? Da prĂžver jeg.  _________________ Carpe
diem.______________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hanne Garndronning

Ble Medlem: 03 Des 2006 Innlegg: 1608 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2008-01-20 23:50 Tittel: |
|
|
SĂ„ spennende!!
SĂ„ ringblomster! _________________ Ikke si at det er umulig! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Begonia Suppe sÄpe frelse

Ble Medlem: 22 Okt 2007 Innlegg: 656 Bosted: SĂžr-TrĂžndelag
|
Skrevet: 2008-01-21 00:17 Tittel: |
|
|
Lurer pÄ om jeg mÄ spÞrre lillesÞster om Ä fÄ lÄne en liten flik i hagen hennes, og sÄ ringblomster der. Dette mÄ prÞves.
Men hvor lang holdbarhet har kremen? _________________ http://troenderfaar.blogspot.com/ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2008-01-21 09:22 Tittel: |
|
|
AltsÄ, Vera, jeg gir ingen garantier da, men det er sÄnn vi gjÞr det her.
Jeg vet ikke, Begonia. Vi hadde vÄr et par Är, og den holdt fint. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
|