| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2008-08-13 10:04 Tittel: Nammenam og litt til |
|
|
Vi har et stort plommetre i hagen. Mens vi var borte, vokste plommene veldig mye, og nÄ har vi fem knekte grener oppi der, og enorme mengder plommer. De er snart modne:
Om noen vil komme og hjelpe oss Ă„ ete, hadde det vĂŠrt kjĂŠrkomment.
RipsbĂŠr i mengder. Vi fryser litt, men mesteparten bare spiser vi:
Dette er jentenes grÞnnsakÄker, med sukkererter, ringblomster og gulrÞtter i gult, oransje og rÞdt:
Vi har litt blomster ogsÄ. Ligularia er kjekt Ä bruke som sommerskjerming:
HÞstfloksen er taslete i Är:
Crocosmia "Lucifer" burde vÊrt stÞttet opp, men jeg tenkte ikke sÄ langt fÞr vi dro pÄ tur:
Sommerfuglbusken blomstrer nÄ:
Makinoi-sÞten er stor og blÄ, og legger seg til tross for at den ble stÞttet opp fÞr vi dro:
De sentblomstrende liljene holder pÄ nÄ. Vi gikk glipp av de asiatiske, sÄ nÄ gleder jeg meg over disse. Dette er "Shocking", en trompettype:
Og "Muscadet". Den liker Äpenbart ikke regn:
Den kjempehÞye L. canadense hadde en blomsterstilk i fjor. I Är er der fire, og de er to meter alle sammen:
Fra urtebedet. Isop og brokete salvie gÄr godt sammen fargemessig. Der hadde jeg flaks:
Det er godt Ä vÊre hjemme. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Reveenka Ven vakker rĂžd

Ble Medlem: 20 Apr 2008 Innlegg: 684 Bosted: Hedmark
|
Skrevet: 2008-08-20 11:35 Tittel: |
|
|
Lekkert, Droopy
Bare sÄ synd du er sÄ langt unna, skulle gjerne hjulpet deg med Ä spise plommer jeg!  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2008-08-20 15:16 Tittel: |
|
|
Takk, du. Vi har allerede noen frivillige her, sÄ vi blir forhÄpentligvis kvitt dem.  _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Sol Stamgjest
Ble Medlem: 20 Nov 2007 Innlegg: 169 Bosted: Nordvestlandet
|
Skrevet: 2008-09-03 09:50 Tittel: |
|
|
Det blomstrer flott hos deg, ser jeg !
Skal si det ble mye plommer pÄ det treet. Deilig Ä kunne gÄ og plukke fra eget tre, ikke sant?! Vi har bare ett plommetre og det bar veldig bra fÞrste Äret. SÄ tok det pause i 2-3 Är. I Är ble det faktisk noen igjen og de passes godt pÄ. I fjor ble det nemlig bare EN plomme og min mann gikk hver dag og fulgte med pÄ om den ikke snart var moden. Gledet seg nok sikkert voldsomt til Ä kunne putte den i munnen. Men den som stakk av med plommen var skjÊra . Gjett hvem som fÞlte seg snytt.....  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2008-09-03 19:09 Tittel: |
|
|
Unnskyld, det er sikkert ikke pent av meg, men nÄ flirte jeg pÄ meg magevondt. Vi har altfor mange plommer, sÄ det treet skal kuttes drastisk ned. Jeg orker ikke et Är til med sÄ mye styr. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Sol Stamgjest
Ble Medlem: 20 Nov 2007 Innlegg: 169 Bosted: Nordvestlandet
|
Skrevet: 2008-09-03 21:09 Tittel: |
|
|
| Altfor mange plommer ?? Det er jo sÄ godt (selv om magen ikke alltid liker sÄ store mengder ....) Du kan jo lage plommeterte, plommesylte osv . |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2008-09-03 22:56 Tittel: |
|
|
Jeg er en elendig tertemaker og syltetÞykoker. Dessuten liker vi ikke sÄ godt plommer som er preserverte. Vi eter oss syke pÄ dem mens de er ferske, og sÄ fÄr det bare vÊre resten av Äret.  _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tove Kjenning
Ble Medlem: 04 Sep 2008 Innlegg: 47
|
Skrevet: 2008-09-04 11:13 Tittel: |
|
|
| Hei er dres plommetrte i en "gammel"hage .Vi har et tre som ser make ut til deres og like enorme mengder med plummer.Vi eyer ogsÄ det vi klarer tar ogsÄ med noen skÄler til lunch bordet pÄ jobben.Unger og venner jafser ogsÄ sÄ lenge det varer oppspist tror jeg ikke vi klarer. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Reveenka Ven vakker rĂžd

Ble Medlem: 20 Apr 2008 Innlegg: 684 Bosted: Hedmark
|
Skrevet: 2008-09-04 13:22 Tittel: |
|
|
Droopy, buddjeija'n din, fryser den tilbake om vinteren? Om ikke, hvor lenge har du hatt den, hvor stor er den, og hvordan stÄr den plassert?
Noen tips til overvintring?
Planen for min er Ä bare holde den i live i rota, og satse pÄ Ärsskuddene, men det hadde vÊrt kjempeartig om jeg hadde klart Ä holde hele busken i live, da! Tror du strieinnpakking hadde vÊrt noe? I tillegg til god dekking av rota? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2008-09-04 16:30 Tittel: |
|
|
| Tove skrev: | | Hei er dres plommetrte i en "gammel"hage .Vi har et tre som ser make ut til deres og like enorme mengder med plummer.Vi eyer ogsÄ det vi klarer tar ogsÄ med noen skÄler til lunch bordet pÄ jobben.Unger og venner jafser ogsÄ sÄ lenge det varer oppspist tror jeg ikke vi klarer. |
Ja, hagen vÄr ble vel opparbeidet litt etter at huset stod ferdig, sÄ enten slutten pÄ 60- eller begynnelsen pÄ 70-tallet tenker jeg. Siden sÄ mange grener har knekt, kommer vi til Ä mÄtte beskjÊre kraftig i Är. Jeg hÄper det gÄr bra.
| Reveenka skrev: | Droopy, buddjeija'n din, fryser den tilbake om vinteren? Om ikke, hvor lenge har du hatt den, hvor stor er den, og hvordan stÄr den plassert?
Noen tips til overvintring?
Planen for min er Ä bare holde den i live i rota, og satse pÄ Ärsskuddene, men det hadde vÊrt kjempeartig om jeg hadde klart Ä holde hele busken i live, da! Tror du strieinnpakking hadde vÊrt noe? I tillegg til god dekking av rota? |
Jada, den fryser tilbake. Litt. Den er ca 5 Är gammel, drÞyt to meter hÞy og en smule snÄl i vidden fordi den er plassert litt for nÊr noen bjÞrketrÊr. Den stÄr i nesten full sol, temmelig tÞrt men utsatt for vind. Vintrene vÄre kommer sjelden under -10, sÄ den klarer seg utmerket.
Jeg er skrekkelig dÄrlig pÄ Ä overvintre noe som helst, jeg. Ikke dekker jeg, ikke pakker jeg inn og ikke tar jeg opp noe som helst, sÄ her er det vinn eller forsvinn som gjelder. Jeg vet at andre har god erfaring med strie som beskyttelse, og inntil en husvegg hÞres veldig greit ut, men faren for frost kommer kanskje etter at busken har begynt Ä skyte nye skudd? Enkelte av vÄre nye skudd frÞs bort i vÄr. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
|