| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2007-01-27 19:37 Tittel: |
|
|
Jeg har endelig funnet ut hvordan jeg skal legge bildene rett inn i forumet!  _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-01-27 20:34 Tittel: |
|
|
De lÞkene som blomstrer sist av alle, er colchicumene, eller de nakne jomfruene. Det norske navnet har de fÄtt pÄ grunn av at bladverket kommer om vÄren, blir ca. 30 cm hÞyt, er saftiggrÞnt og vakkert, men dÞr i juli. SÄ stÄr plassen moldbrun og tom til i september. Da kommer blomstene. Her stÄr de til frosten tar dem i november/desember.
Den vanligste er rosa og enkel:
Ja, du kan legge lÞken i vinduskarmen og fÄ blomster pÄ den. Denne arten har en utrolig livsvilje!
Der fins ogsÄ fylte sorter:
Der fins ogsÄ hÞstblomstrende krokus, som denne:
Der er fremdeles mange typer lÞkblomster jeg gjerne skal ha i bedet mitt, men disse som jeg har beskrevet over skal utgjÞre hovedtyngden. Alt annet blir innimellom-fyll etter innfallsmetoden. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Sist endret av Droopy den 2008-02-19 20:39, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lisbeth Verandamesterkokk

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 1296 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-01-27 21:28 Tittel: |
|
|
Ă
, nÄ gleder jeg meg til vÄren . _________________ Lisbeth. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-01-28 09:52 Tittel: |
|
|
Jeg ogsÄ! NÄ har det snÞdd kraftig i to dager her, og i natt ble det brÄtt mildvÊr. NÄ er det tre grader og smelting ute. SunnmÞre, altsÄ. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lalla Uerstattelig

Ble Medlem: 08 Des 2006 Innlegg: 752 Bosted: SĂžr-TrĂžndelag
|
Skrevet: 2007-01-28 22:50 Tittel: Sent eller altfor tidlig ute? |
|
|
Huff da, har tenkt litt pÄ dette, og lurer pÄ hvordan jeg skal lÞse at min hukommelse ikke fÞlger meg nÄr jeg har de beste intensjoner
Jeg fikk tulipanlÞker da foreldrene mine kom fra Amsterdam i mai 06, disse ble da behÞrig lagt i kjÞleskapet for Ä oppbevares kjÞlig til de skulle plantes. Men der ligger de fortsatt, og det er slett ikke bra, sÄpass har jeg skjÞnt
Men hvordan angriper jeg da dette, eller er det for sent? Jeg har tenkt ut to muligheter, det ene er Ă„ lete opp store krukker og fylle dem med jord, sette ned lĂžkene og bare la dem vĂŠre i uteboden resten av vinteren. Eller Ă„ vente til hĂžsten og sette dem ned da. Men hva er best - er det en tapt sak uansett?
 _________________ Lalla
Det er bedre Ä angre pÄ det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-01-29 10:09 Tittel: |
|
|
SÄ de har lagt i kjÞleskapet i et Är, snart? JÞsses!
Dersom lÞkene ikke er rÄtne eller helt slappe, vil der vÊre muligheter for redning. Fyll krukker med jord, stapp lÞken i og kryss fingrene.
NÄ vet jeg ikke hvilke tulipaner du har fÄtt, men de aller fleste typene vil forringes Är for Är, dersom man ikke tar lÞken opp etter blomstring og setter dem ned igjen pÄ hÞsten. Jeg gjÞr aldri det. For mye styr.
SmÄtulipaner som "Lille RÞdhette" og villtulipaner vil holde seg vakre i Ärevis, og kan ogsÄ bli flere. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lalla Uerstattelig

|
Skrevet: 2007-01-29 13:54 Tittel: Takk for tipsene! |
|
|
Da skal jeg se i mine hemmelige (les: rotete) bodhjĂžrner om jeg finner jord og komme i gang, og dersom motet holder seg oppe skal jeg sette lĂžkene over i et bed etter fĂžrste blomstring!  _________________ Lalla
Det er bedre Ä angre pÄ det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lise H Entusiast

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 1764
|
Skrevet: 2007-01-29 20:26 Tittel: Re: Takk for tipsene! |
|
|
| Lalla skrev: | Da skal jeg se i mine hemmelige (les: rotete) bodhjĂžrner om jeg finner jord og komme i gang, og dersom motet holder seg oppe skal jeg sette lĂžkene over i et bed etter fĂžrste blomstring!  |
Lykke til !! _________________ Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min
___ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-01-29 22:04 Tittel: |
|
|
Jeg er spent pÄ hvordan det vil gÄ med tulipanene til Lalla, jeg ogsÄ. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vivan Verandasjef

Ble Medlem: 30 Nov 2006 Innlegg: 4307 Bosted: KlĂŠbu
|
Skrevet: 2007-01-29 22:19 Tittel: |
|
|
Jeg har ogsÄ noen lÞker som skulle ligget i jord, men som ikke gjÞr det.
Har tenkt Ä stappe dem i jord og sette dem ut til vÄren. Verd et forsÞk. _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hanne Garndronning

Ble Medlem: 03 Des 2006 Innlegg: 1608 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-01-29 22:25 Tittel: |
|
|
Synes det bilder med krokus i vinduskarmen var ganske fint da. Kanskje noe for dere, Vivan og Lalla? Ja, og for meg.
Villtulipaner er nydelig ogsÄ. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lalla Uerstattelig

|
Skrevet: 2007-01-30 13:42 Tittel: TulipanlĂžkdonorene kommer! |
|
|
Huff, nÄ ble jeg i tvil. Dere har jo sikkert skjÞnt at jeg ikke var sÄ hurtigarbeidende at jeg stappa lÞker i jord og potter i gÄr, og nÄ kom altsÄ dette kjempeforslaget fra Hanne;
| Sitat: | | Synes det bilder med krokus i vinduskarmen var ganske fint da. Kanskje noe for dere, Vivan og Lalla? Ja, og for meg. |
Men sÄ er det da sÄnn at de som har donert lÞkene kommer til helga, dersom de stÄr i vinduskarmen blir jeg helt sikkert gjennomskuet pÄ min treghet med Ä fÄ dem i jorda, sÄ da er vel pottene i boden et sikrere sted. Jeg fÄr tenke videre, men skal rapportere om bestemmelse og utvikling!  _________________ Lalla
|
| Til Toppen |
|
 |
Lisbeth Verandamesterkokk

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 1296 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-01-30 15:09 Tittel: |
|
|
Lykke til med lĂžk-prosjektet da . _________________ Lisbeth. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-01-30 21:40 Tittel: |
|
|
| Hanne skrev: | Synes det bilder med krokus i vinduskarmen var ganske fint da. Kanskje noe for dere, Vivan og Lalla? Ja, og for meg.
Villtulipaner er nydelig ogsÄ. |
PrÞv ikke vinduskarmstuntet med annen lÞk enn tidlÞsene, altsÄ colchicumene. Mest trolig gÄr andre lÞk pÄ rattata, og det vil dere jo ikke.
For Ä presisere, sÄ er ikke tidlÞsene krokuser, selv om de ser sÄnn ut pÄ bilder. Det er en snevrere familie enn krokus, med blomstring pÄ hÞsten for de fleste artenes del.
Dersom du prÞver dem i karmen, vil neste Ärs blomstring nok bli en smule slapp, fordi lÞken bruker masse energi pÄ Ä tÞrrblomstre, og trenger tid til Ä fete seg opp etterpÄ. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-01-30 21:42 Tittel: |
|
|
| Lisbeth skrev: | Lykke til med lĂžk-prosjektet da . |
Tusen takk!
HÄper jeg fÄr tid, anledning og plass til dette, for jeg har Þnsket meg et sÄnt i Ärevis. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hanne Garndronning

Ble Medlem: 03 Des 2006 Innlegg: 1608 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-01-30 22:15 Tittel: |
|
|
Jeg ville satsa pÄ Ä fÄtt dem i jord. Plantasjen har kanskje jord nÄ og kanskje ei billig krukke. LÞp og kjÞp! Evt. fÄr du leie inn en personlig handleassistent  |
|
| Til Toppen |
|
 |
|