En veranda som kan brukes hele Äret

Lettstelte bed

Start Nytt Tema   Svar pć Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007

InnleggSkrevet: 2007-02-01 22:34    Tittel: Lettstelte bed Svar med Sitat

Er ikke det enhver hageeiers drÞm? Et frodig blomsterflor som kan nytes, der man ikke mÄ ligge og luke og plukke visne blomsterstander hele tiden.

Det er mulig, men det krever planlegging og en restriktiv holdning til nyplanting.

FĂžrst finner man ut hvor bedet skal ligge, hvor stort det skal vĂŠre og hvilken form det skal ha.

Deretter fjerner man gresstorven, eller bygger seg opp ca. 30 cm.

Legg aviser i blÞt, og dekk hele bunnen med dem. VG kan brettes ut, Aftenposten skal brettes en gang. Pass pÄ at avisene overlapper hverandre skikkelig. Dette laget skal hindre rotugress som skvallerkÄl, lÞvetann og hÞymol i Ä komme opp midt i bedet ditt, sÄ legg tykt nok lag. Det brytes ned etter to-tre Är, men da har forhÄpentligvis rÞttene dÞdd.

Fyll opp med kjÞpejord. Tenk pÄ at jorden synker sammen, sÄ legg pÄ et tykkere lag enn du tror at du trenger.

Dekk det hele med markduk.

Plassér plantene oppÄ duken og flytt rundt til du har fÄtt det som du vil.

SkjÊr hull i duken, plant. La toppen pÄ planterÞttene stikke ca. fem cm opp fra duken.

Fyll hele bedet med dekkbark. Fem cm hÞyde er passe. Plassér ut trÄkkesteiner.

Legg deg i hengekĂžyen og kos deg.
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-01 22:38    Tittel: Svar med Sitat

Vedlikehold av lettstelte bed:

Hver vÄr fjerner man det som er vissent, fyller jord rundt plantene samtidig som man gjÞdsler, og etterfyller dekkbark.

FrÞugress vil kunne spire i barken, sÄ man mÄ selvfÞlgelig fjerne dette nÄr man ser det. Heldigvis er det enkelt Ä luke i sÄnne bed.
Vivan
Verandasjef

Ble Medlem: 30 Nov 2006

InnleggSkrevet: 2007-02-01 23:02    Tittel: Svar med Sitat

SÄnnt bed vil jeg ha! blid

Bedene mine har ligget i brakk i to Är. Dekket av en sÄnn duk. Det gjorde jeg pÄ grunn av at skvalderkÄlen hadde overtatt hele greia. Tror du det er trygt Ä lage hull og plante ting til vÄren? Jeg hadde ikke aviser under den gangen... men et par Är uten lys burde vel ha hjulpet?

Jeg har dessuten et nytt bed jeg skal lage. Da skal jeg bruke din oppskrift.

Egentlig har jeg veldig lyst til Ă„ dekke til duken med steiner og sand fra stranda. (Ferskvann.) Tror det kunne blitt fint, og det er en million flate steiner Ă„ hente.

Litt mye jobb, selvsagt. fnis Jeg fÄr kjÞre ned bilen og lesse inn.

Og hengekĂžyer har jeg!
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-01 23:02    Tittel: Svar med Sitat

Planteforslag til lettstelt surjordsbed:

SmÄvokste rhododendron er for eksempel Blue Tit. Den har aromatisk bladverk, og er temmelig hardfÞr.

Jeg nevnte yakushimanun tidligere. Her er et utall hybrider i alle fargevarianter. Felles for dem alle, er at de blomstrer i mai-juni, ikke blir store, og er svĂŠrt vakre.

Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-01 23:04    Tittel: Svar med Sitat

Vivan skrev:
SÄnnt bed vil jeg ha! blid

Bedene mine har ligget i brakk i to Är. Dekket av en sÄnn duk. Det gjorde jeg pÄ grunn av at skvalderkÄlen hadde overtatt hele greia. Tror du det er trygt Ä lage hull og plante ting til vÄren? Jeg hadde ikke aviser under den gangen... men et par Är uten lys burde vel ha hjulpet?

Jeg har dessuten et nytt bed jeg skal lage. Da skal jeg bruke din oppskrift.

Egentlig har jeg veldig lyst til Ă„ dekke til duken med steiner og sand fra stranda. (Ferskvann.) Tror det kunne blitt fint, og det er en million flate steiner Ă„ hente.

Litt mye jobb, selvsagt. fnis Jeg fÄr kjÞre ned bilen og lesse inn.

Og hengekĂžyer har jeg!

Fagfolk anbefaler at jorden skal ligge dekket i minst to Är, fÞr man skjÊrer hull og planter.

Det gÄr kjempefint Ä benytte grus og sand fra ferskvann. Bare husk at dette veier mye mer enn barken, sÄ benytt ikke planter med tandre rÞtter i et sÄnt arrangement.

Du fÄr se pÄ all spaingen og steinplukkingen som investering i egen helse. Du blir stÞl, men det gjÞr deg godt, hehe.
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-01 23:07    Tittel: Svar med Sitat

I tillegg til rhododendronen kan man finne mange vakre heber. Disse er en slags lyng fra New Zealand. Mange av dem er vinterherdige hos oss. De er vintergrĂžnne busker av varierende stĂžrrelser. De fleste blomstrer.

Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-01 23:09    Tittel: Svar med Sitat

Innimellom alt det vintergrĂžnne, planter man selvfĂžlgelig hosta i forskjellige stĂžrrelser og farger. Her er et par bilder for Ă„ vise variasjonen i bladformer og -farger:

Hostaene visner ned om hÞsten, og om vÄren fjerner jeg de visne bladene fra i fjor. De ligger som regel i en klump og verner roten, og er enkel Ä ta bort pÄ tÞrre dager.

De fleste hostaer kan stÄ i fem-seks Är eller mer fÞr de trenger Ä deles. Gi dem plass til Ä utvikle seg, for de er virkelig vakre nÄr de er voksne.
Vivan
Verandasjef

InnleggSkrevet: 2007-02-01 23:14    Tittel: Svar med Sitat

Ved nÊrmere etterregning kom jeg fram til at det er tre Är siden jeg la bedene under dekke. SÄ jeg har lyst til Ä finne noen fine planter til vÄren. Noen som skal ha lite stell, hehe.

Jeg har sÄ stor hage at jeg trenger lÞsninger som "klarer seg selv" de aller fleste stedene. NÄr det er pÄ plass kan jeg begynne med slike ting som krever mer omsorg, men fÞrst og fremst har jeg behov for at det skal begynne Ä se litt "ryddig og ordentelig" ut.

Off! Jeg har forsyne meg 1,7 mÄl hage! hjelp
Vivan
Verandasjef

InnleggSkrevet: 2007-02-01 23:15    Tittel: Svar med Sitat

SĂ„ mange fine bilder du legger ut! danse Selv jeg blir inspirert.
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-01 23:22    Tittel: Svar med Sitat

Vivan skrev:
Ved nÊrmere etterregning kom jeg fram til at det er tre Är siden jeg la bedene under dekke. SÄ jeg har lyst til Ä finne noen fine planter til vÄren. Noen som skal ha lite stell, hehe.

Jeg har sÄ stor hage at jeg trenger lÞsninger som "klarer seg selv" de aller fleste stedene. NÄr det er pÄ plass kan jeg begynne med slike ting som krever mer omsorg, men fÞrst og fremst har jeg behov for at det skal begynne Ä se litt "ryddig og ordentelig" ut.

Off! Jeg har forsyne meg 1,7 mÄl hage! hjelp

Tre Är skal holde, det. Men skvallerkÄl er skvallerkÄl, sÄ det er jammen meg ikke godt Ä si! redd

Med 1,7 mÄl hage trenger du Ä definere noe som "blomstereng", og sÄ ut en hel masse blomsterengfrÞ. Den delen skal kun slÄs om hÞsten, og gresset skal ligge og tÞrke en stund slik at blomstene fÄr frÞ seg.
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-01 23:26    Tittel: Svar med Sitat

SÄ var turen kommet til lyngene, da. Lynger er altfor lite brukt, spÞr du meg! De fins som vÄrblomstrende, sommerblomstrende og hÞstblomstrende. Alle bÞr klippes godt ned etter blomstring. Da holder de seg vakre og tette, og blir ikke forvokste rÞsslynger som man ser i skogen.

Lyng fÄs i forskjellige farger, de ogsÄ:

De bĂžr plantes i grupper, for det ser penest ut.

Cassiope-lyngene kan prĂžves i gode strĂžk:

Der er ogsÄ ulike nyanser i lyngenes bladverk, sÄ se etter det ogsÄ nÄr du er ute og shopper.
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-01 23:29    Tittel: Svar med Sitat

I tillegg til de vekstene jeg har nevnt her, kan man ogsÄ ha ulike typer prydgress og bregner i et sÄnt bed. De stÄr ogsÄ bare og vokser og er vakre, og trenger ikke allverdens tilsyn.

Sjekk i hagesentrene nÊr deg, og mas pÄ dem dersom det er noe du lurer pÄ. Det er derfor de er der.
Vera
Verandaens fĂžrste gjest

Ble Medlem: 01 Des 2006

InnleggSkrevet: 2007-02-02 00:48    Tittel: Svar med Sitat

NÄr du sier at lyngen skal klippes godt ned - hvor mange cm. omtrent skal stÄ igjen? Jeg har noen lyngplanter, men har ikke klippet dem. Kanskje rÄdyra har gjort det for meg nÄ. De var pÄ besÞk i forrige uke.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-02 09:39    Tittel: Svar med Sitat

Du klipper ned de visne blomstene. NÄr de visner, ramler de av, og lyngen stÄr igjen med lange, bare kvister. I toppen av disse begynner nyveksten igjen. Fjerner du det som er avblomstret, vil lyngen holde seg tett og fin.

Jeg er redd for at rÄdyrene heller liker andre vekster enn lyng. Lyng fÄr de i skogen.

Min mor har en oppstammet efĂžy. Halvannen meter med bare stammer og grener, og en halv meter med frodig, grĂžnn efĂžykrone. Ganske stilig egentlig. fnis
Lisbeth
Verandamesterkokk

InnleggSkrevet: 2007-02-02 10:57    Tittel: Svar med Sitat

ÅÄÄ......... Du er sĂ„ flink til Ă„ inspirere, Droopy juhu .
NÄ skulle jeg bare Þnske at det ble vÄr her. FÄr masse idéer av de flotte bildene og all den nyttige informasjonen! Kjempemessig glad .
Lise H
Entusiast

InnleggSkrevet: 2007-02-02 12:36    Tittel: Svar med Sitat

Gleder meg til vÄren!!
KAnskje jeg endelig fÄr skikk pÄ bedet mitt!

___
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-02 20:42    Tittel: Svar med Sitat

Jeg forventer selvfĂžlgelig at nyfrelste hagere deler bilder med oss andre. hyper
Lisbeth
Verandamesterkokk

InnleggSkrevet: 2007-02-02 20:46    Tittel: Svar med Sitat

Det skal bli bilder sÄ fort telen gÄr og et eller annet havner i jorden jepp: .
Lalla
Uerstattelig

Ble Medlem: 08 Des 2006

InnleggSkrevet: 2007-02-02 20:46    Tittel: Bilde-dokumentasjon Svar med Sitat

Og kanskje kan det vÊre lettere Ä gi rÄd nÄr man har fÄtt se hvor galt det kan bli...

Det er bedre Ä angre pÄ det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning

Ble Medlem: 03 Des 2006

InnleggSkrevet: 2007-02-02 20:57    Tittel: Svar med Sitat

Godt poeng, Lalla blunk!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-03 08:32    Tittel: Re: Bilde-dokumentasjon Svar med Sitat

Lalla skrev:
Og kanskje kan det vÊre lettere Ä gi rÄd nÄr man har fÄtt se hvor galt det kan bli...

PÞh. Her hos meg er det Ä gÄ tur med plantene en Ärlig forteelse. Jeg setter til stadighet planter pÄ feil plass, og mÄ flytte dem. Det er det fine med stauder. De kan flyttes pÄ. Det er verre med busker som blir store. NÄ tror jeg at jeg vil lage en hagetabbetrÄd.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar pć Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gć Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

phpBB.no - Norsk phpBB support