| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2007-02-03 08:40 Tittel: Hagetabber |
|
|
Jeg har sikkert gjort de fleste tabber som kan gjÞres. Siden jeg ikke er utdannet gartner, men har vÊrt hobbyhager i over tjue Är, er det snart ikke den ting jeg ikke har tabbet meg ut pÄ.
Av og til har det vĂŠrt dyrekjĂžpte erfaringer, men som regel har det bare medfĂžrt masse ekstraarbeid.
En vanlig tabbe er Ä plante villige planter mellom planter som vokser sakte og trenger ro rundt seg. Uff! Jeg har brukt timer pÄ redningsaksjoner, mÄ vite.
Neste vanlige tabbe er Ä plante for tett. Det er lekkert i to Är, sÄ mÄ man begynne Ä ommÞblere. Det store surjordsbedet mitt lider av akutt plassmangel. Ikke bra.
Tredje vanlige tabbe er Ä slurve med grunnarbeidet fordi man er utÄlmodig etter Ä bli ferdig. Vi driver og lager en japanskinspirert del med steiner og grus. Under grusen la vi en presenning, fordi vi tilfeldigvis hadde en del presenninger i hus. For Ä fÄ unna vann, stakk Gubben hull i den med en greip. Der kommer skvallerkÄl og lÞvetann fort vekk. Ikke etter planen! Heldigvis fins Round-Up.
Ellers har vi de smÄ tabbene der man planter i for tÞrr jord, for vÄt jord, eller pÄ skikkelig feil sted. NÄ kommer jeg ikke pÄ flere tabber i farten. Det er for tidlig pÄ morgenen. Men del gjerne tabber og fiaskoer med andre hagere. Det er det vi lÊrer av. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hanne Garndronning

Ble Medlem: 03 Des 2006 Innlegg: 1608 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-02-03 11:32 Tittel: |
|
|
| Klart man gjÞr tabber underveis. Jeg har en bitteliten hage og har lyst til Ä legge mer heller og bygge mer tak. Potter er derfor bra hos meg. Kan tilfÞye ang. tabber at det Ä plante ettÄrige planter for tett ( f.eks. altankasse) heller ikke er sÊrlig lurt. Ei heller Ä plante ut for tidlig om vÄren. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vivan Verandasjef

Ble Medlem: 30 Nov 2006 Innlegg: 4307 Bosted: KlĂŠbu
|
Skrevet: 2007-02-03 12:24 Tittel: |
|
|
I en slik trÄd kan jeg jo fortelle hvorfor blomsterbedene mine har ligget under svart duk i 3 Är.
Da vi kjÞpte huset, som da var ganske nytt, hadde de som solgte slengt sammen en hage i full fart. Bedet sÄ ok ut, og jeg plantet planter og koste meg.
Siden jeg ikke har sÄ veldig peiling pÄ hva som er planter og hva som er ugrass, var jeg litt usikker pÄ hva jeg skulle luke av det som kom opp... sÄ jeg avventet litt. (Og sÄ kom det blomster og frÞ... og ugrasset sÄdde seg nok godt.)
Ă
ret etter endevendte jeg hele bedet og luket. Fjernet alle rÞttene jeg fant. Det ble bra, men grodde fort igjen. Derfor ble dette en foreteelse jeg gjentok to ganger i Äret. Endevendte bedet og prÞvde Ä bli kvitt alle rÞttene.
Og det ble mer og mer og mer rĂžtter, og ugrasset tok mer og mer over. Jeg hadde nĂ„ skjĂžnt at det var ugras, men visste ikke hva. Ă
luke bedet tok nÄ sÄ mye tid at det var alt jeg rakk av hagearbeid hvert Är. Og jeg koste meg ikke heller lenger. Jeg hatet det forbaskede bedet og etterhvert resten av hagen ogsÄ. Bare slit og lite gÞy.
SÄ begynte jeg Ä sÞke etter info om ugrass pÄ nettet. Og da fant jeg bildet av "min venn" som hadde invadert bedet mitt. Det var skvallerkÄl.
Og jeg leste videre at dersom man hadde skvallerkÄl mÄtte man ikke prÞve Ä grave opp rÞttene... det var det verste man kunne gjÞre. For da ville enhver liten rotbit som ble igjen i jorda danne nye planter.
Jaja. SÄ hadde jeg altsÄ "dyrket" skvallerkÄl i Ärevis. Og det verste var at alt slitet jeg hadde hatt hadde vÊrt mer til skade enn til nytte. _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-02-03 20:40 Tittel: |
|
|
Stakkars Vivan! SkvallerkÄl er pyton. Jeg spar og fjerner rÞtter sÄ godt jeg kan, men fÞr det har jeg sprÞytet med Round-Up. Man mÄ liksom prÞve Ä fjerne de hersens rÞttene ogsÄ. Jeg er av og til veldig sinna pÄ munkene som innfÞrte den dumme planten.  _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-02-04 11:36 Tittel: |
|
|
| Hanne skrev: | | Klart man gjÞr tabber underveis. Jeg har en bitteliten hage og har lyst til Ä legge mer heller og bygge mer tak. Potter er derfor bra hos meg. Kan tilfÞye ang. tabber at det Ä plante ettÄrige planter for tett ( f.eks. altankasse) heller ikke er sÊrlig lurt. Ei heller Ä plante ut for tidlig om vÄren. |
Pottehage er lekkert, men arbeidskrevende. Jeg har to-tre potter rundt inngangspartiet, og jeg husker nesten aldri Ä stelle dem skikkelig. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lise H Entusiast

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 1764
|
Skrevet: 2007-02-04 12:23 Tittel: |
|
|
Jeg her bare potter i o m at jeg ikke har hage. Ett bed kan vel neppe kalles hage .
Tidligere kjÞpte jeg masse forskjellige, men nÄ holder jeg meg til to-tre sorter. Synes det er penest. Jeg har veranda pÄ begge sider av huset + en del plass i inngangpartiet, sÄ litt blir det da.
Stort sett gÄr det greit, men det avhenger veldig av hvem som vanner nÄr man er pÄ ferie...
Favorittene er surfina:
Slyng/hengepelargonia:
Hengenellik:
Og en til som jeg ikke kommer pÄ hva heter. Har en smule teflonhjerne nÄr det gjelder plantenavn  _________________ Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min
___ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hanne Garndronning

|
Skrevet: 2007-02-04 19:18 Tittel: |
|
|
Det mest krevende med potter er at de mÄ taes vare pÄ nÄr det blir hÞst. Da er liksom hele moroa over, og jeg er ikke sÄ motivert for Ä ordne opp . |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lise H Entusiast

|
Skrevet: 2007-02-04 20:37 Tittel: |
|
|
| Hanne skrev: | Det mest krevende med potter er at de mÄ taes vare pÄ nÄr det blir hÞst. Da er liksom hele moroa over, og jeg er ikke sÄ motivert for Ä ordne opp . |
Ehhh, du sier noe!!
NÄr jeg tenker meg om sÄ stÄr det vel et par potter pÄ verandaen fulle av snÞ og is . MÄ kanskje investere i noen nye til vÄren da... _________________ Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min
___ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hanne Garndronning

|
Skrevet: 2007-02-04 20:59 Tittel: |
|
|
| Mange potter er frostsikre og da kan de fint stÄ ute. Likevel litt hyggeligere om de er tÞmt og spylt fÞr frosten kommer. Plast tÄler ikke frost sÄ godt. Har antakelig noen under snÞen jeg ogsÄ. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lise H Entusiast

|
Skrevet: 2007-02-04 21:06 Tittel: |
|
|
Ja, de er kanskje frostsikre... Jeg som hÄpet at jeg kunne kjÞpe meg noen nye og fine dersom de som stÄr ute ikke klarte seg gjennom vinteren ! _________________ Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min
___ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-02-05 10:06 Tittel: |
|
|
Mine potter stÄr ogsÄ ute om vinteren. Jeg tÞmmer dem heller til vÄren, dersom det viser seg at det som er oppi har dÞdd. Nelliker, stemor og smÄ fioler klarer seg ofte, og da havner de som regel i et bed et sted. Siden vinteren her har vÊrt sÄ mild, har jeg en potte full av de smÄ, hvite som dufter sÄ deilig, som jeg nÄ ikke husker hva heter, som har overvintret pÄ verandaen min.
Jeg liker ogsÄ surfiniaen. De er ganske tolerante for regn, og det teller veldig mye her hos meg.
Ellers faller jeg lett for stemorsblomster og fioler med skikkelige fjes. De er sÄ sÞte. Jentene liker middasgsblomstene. Der er sÄ lekre, sÞte jentefarger pÄ dem. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
|