En veranda som kan brukes hele Äret

Roser

Start Nytt Tema   Svar pć Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007

InnleggSkrevet: 2007-02-05 22:30    Tittel: Roser Svar med Sitat

Jeg er ikke glad i roser, jeg. Det har med vÊret her Ä gjÞre. Vi fÄr bladlus, roserust og meldugg fort vekk. Dersom vi IKKE fÄr det, regner rosene vekk akkurat mens de skal til Ä springe ut. sukk

Men noen roser mÄ man ha, og da er de gode, gamle sortene best:

Den hvite prestegÄrdsrosen blir en lekker busk. Den klippes ikke som vanlige roser. Vi klipper ut dÞde grener, eller grener som vi ikke vil ha.

Der fins ogsÄ noen rosa, fylte, lekre gamlinger:

Ellers liker jeg moseroser. De kalles det fordi de har en slags "mosete" vekster oppetter knoppene. De er veldig artige.

Min moserose er veldig mĂžrk:

Og sĂ„ liker jeg Rosa MĂŒndi, som er stripete og artig:

Ingen av disse vil blomstre flere ganger i lĂžpet av sesongen, men de dufter utrolig godt og er enkle Ă„ ha med Ă„ gjĂžre. Det er viktig for meg.

Den snÄleste rosen jeg har, ser sÄnn ut:

Joda, den er grÞnn! Jeg spesialbestilte den for tre-fire Är siden. Den har ikke blomstret enda, til tross for fersk hestegjÞdsel og super plassering. Jeg gleder meg veldig, og hÄper pÄ at den kommer i Är.

Jo, og sÄ har jeg en liten, mÞrkrosa bunndekker, men den heter Tommelise og lever sitt eget liv blant de stÞrre buskene.

Sist endret av Droopy den 2008-02-10 22:05, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lisbeth
Verandamesterkokk

Ble Medlem: 01 Des 2006

InnleggSkrevet: 2007-02-05 22:40    Tittel: Svar med Sitat

Er veldig glad i roser. Gubben ogsÄ. Da vi var i London for en del Är siden var vi i flere av de fantastiske hagene der som er fulle av utrolig vakre roser.
Vi har planlagt Ä plante klatreroser ved garasjeveggen til vÄren. Huset er hvitt, sÄ de bÞr helt vÊre rÞde. Har du noen tips? Det er en solrik plass.
Vera
Verandaens fĂžrste gjest

InnleggSkrevet: 2007-02-05 23:22    Tittel: Svar med Sitat

Moseroser har jeg aldri sett. Det ville sikkert sÄ fint til den mosete plenen min. glis Ellers sÄ trives ikke rosene her. Er for kaldt om vinteren. (Vanligvis.) Har prÞvd en del ganger, men har nÄ gitt opp. Synd, for jeg er veldig glad i roser.
Til Toppen
Vera
Verandaens fĂžrste gjest

InnleggSkrevet: 2007-02-05 23:22    Tittel: Svar med Sitat

Vera skrev:
Moseroser har jeg aldri sett. Det ville sikkert stÄtt fint til den mosete plenen min. glis Ellers sÄ trives ikke rosene her. Er for kaldt om vinteren. (Vanligvis.) Har prÞvd en del ganger, men har nÄ gitt opp. Synd, for jeg er veldig glad i roser.
Til Toppen
Vera
Verandaens fĂžrste gjest

InnleggSkrevet: 2007-02-05 23:23    Tittel: Svar med Sitat

NĂ„ roter jeg veldig. flau
Til Toppen
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-06 09:39    Tittel: Svar med Sitat

Lisbeth skrev:
Er veldig glad i roser. Gubben ogsÄ. Da vi var i London for en del Är siden var vi i flere av de fantastiske hagene der som er fulle av utrolig vakre roser.
Vi har planlagt Ä plante klatreroser ved garasjeveggen til vÄren. Huset er hvitt, sÄ de bÞr helt vÊre rÞde. Har du noen tips? Det er en solrik plass.

Der fins en del flotte, rÞde klatreroser, men jeg kjenner dem ikke. OppsÞk hagesenteret ditt til vÄren og spÞr i vei. Det viktigste er at de er motstandsdyktige mot sykdom, og at de tÄler klimaet der du bor. Der skal vÊre noen nye hybrider som dufter ogsÄ. Det er jo et bonus.
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-06 09:40    Tittel: Svar med Sitat

Vera skrev:
Moseroser har jeg aldri sett. Det ville sikkert sÄ fint til den mosete plenen min. glis Ellers sÄ trives ikke rosene her. Er for kaldt om vinteren. (Vanligvis.) Har prÞvd en del ganger, men har nÄ gitt opp. Synd, for jeg er veldig glad i roser.

Har du forsÞkt med de gamle prestegÄrdsrosene? Der fins roser lagt oppi Gudbrandsdalen, sÄ der mÄ da fins noen som trives hos deg ogsÄ.
Lisbeth
Verandamesterkokk

InnleggSkrevet: 2007-02-06 10:29    Tittel: Svar med Sitat

Har aldri prÞvd roser, bortsett fra nyperoser som er som ugress pÄ hytta hm .
Har flyttet inn i helt nytt hus, sÄ til vÄren er det hagen som stÄr for tur. Det blir spennende Ä se hva vi fÄr til.
Akkurat nÄ er det masse snÞ og -13, sÄ det blir nok en stund til fnis .
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-06 18:34    Tittel: Svar med Sitat

Jeg fant et nettsted som virker lovende for roseelskere med hĂžye klimasoner:

http://www.roseexpert.no/trondelag.htm

Et lite referat:

Fylt kanelrose, Rosa majalis ’plena’ (Jomfrurose)
SmÄ karmosinrosa blomster med fin duft. Blomstrer fÞr de andre rosene og i ca 3-4 uker. HÞyden er ca 1 meter. Trives utmerket i Nord-Finland.

Darts ’Defender’, Rosa nitida. Halvfylte mĂžrk rosa blomster med herlig duft. Busken har utbredt vekst, kan bli ca 1,2m hĂžy med glansede grĂžnne blader, fine hĂžstfarger og nyper. Kniper du sĂ„ vil den blomstre mer. Blomsterrik, med vedvarende blomstring dersom du kniper av blomstene (nypene) etter avblomstring. Et godt og bedre alternativ enn rugosasortene som brukes litt for mye i offentlige anlegg. Sorten er lett Ă„ stiklingsformere og kan brukes til en duftende hekk.

Poppius, Rosa pimpinellifolia. Rosen er svensk tÞffing, laget rundt 1850. Rosa halvfylte mellomstore blomster i enorme mengder. SmÄtt, bregnelignende lÞv og en buskete vekst til ca 2 meter, avhengig av klima. Rosen har ikke hÞydeskrekk og kan dyrkes 1000m over havet. Dessverre ingen duft (Svenskene pÄstÄr at den dufter!) og ingen gjenblomstring (Svenskene pÄstÄr at den kan gjenblomstre noe!), men en meget verdifull rose pga hardfÞrhet og nÞysomhet.

Finlands vita ros, Rosa pimpinellifolia plena. En finsk tÞffing av ukjent opprinnelse med vakre, halvfylte, hvite roser med deilig duft. Ca 1-2m hÞy og meget tornerik som gjÞr den egnet til en god og ugjennomtrengelig hekk. TÄler skrinn jord og lite "mat". Blomster tidlig og ca 3-4 uker med overveldende blomstring.

Namdalsrose, Rosa pimpinellifolia. En av de fÄ gule historiske rosene som har "slÄtt seg ned i Norge" (Namdalen). Rosen har sikkert et annet navn, men vi liker dette navnet! Blomstrer tidlig og overveldende i ca 3-4 uker, er hardfÞr og nÞysom. Fylte, middelstore blomster med duft.

Aïcha, Rosa pimpinellifolia. En vakker, gul enkel rose med god duft og noe gjenblomstring. Utbredt vekst og kan bli ca 2 meter hÞy og bred. Meget verdifull som parkrose, da den sjelden fÄr sykdom. Trenger god plass. Vokser best og er mest herdig pÄ egen rot og er lett Ä stiklingsformere.

Andre sorter i denne "tþffe" gruppen er, Rosa pendulina, fiolettrosa, enkle blomster, Rosa rupincola ’Fish’, hvitgule, enkle blomster med duft, "Lirose", enkle hvite blomster med duft, Moje Hammarberg og lignende rugosasorter.
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-06 19:02    Tittel: Svar med Sitat

Lisbeth skrev:

Sjekk pÄ denne linken, du: http://www.roseexpert.no/roseliste_2004.htm

Her stÄr ogsÄ hardfÞrheten (H-merking). PÄ klimakartet kan du finne ut av hvilken sone du bor i.

Dette gjelder i hÞyeste grad for Vera ogsÄ.
Vivan
Verandasjef

Ble Medlem: 30 Nov 2006

InnleggSkrevet: 2007-02-06 19:15    Tittel: Svar med Sitat

Det ser jo faktisk ut som det er muligheter. smil Selv her oppe i TrĂžndelag.

Og ihvertfall for Vera. fnis Hun som bor midt mellom eike- og bĂžketrĂŠr skal ikke komme her og snakke om hardt klima.
Vera
Verandaens fĂžrste gjest

InnleggSkrevet: 2007-02-07 01:05    Tittel: Svar med Sitat

Vivan skrev:
Det ser jo faktisk ut som det er muligheter. smil Selv her oppe i TrĂžndelag.

Og ihvertfall for Vera. fnis Hun som bor midt mellom eike- og bĂžketrĂŠr skal ikke komme her og snakke om hardt klima.

Jammen rosene har jo dÞdd. Kan ikke drive Ä pakke dem inn om vinteren, da fÄr det heller vÊre. Det var utrolig mange slag da. Jeg fant de jeg har prÞvd, og en av dem var H4, sÄ da var det kanskje ikke sÄ rart at den strÞk med.
Til Toppen
Lisbeth
Verandamesterkokk

InnleggSkrevet: 2007-02-07 10:23    Tittel: Svar med Sitat

Tusen takk for flotte innspill, Droopy. Flere spÞrsmÄl fra meg kommer nok nÄr vi nÊrmer oss vÄr juhu .
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-02-07 21:06    Tittel: Svar med Sitat

Bare spÞr og grav, sÄ mye dere vil. Siden jeg ikke er en fagperson, er jeg ikke redd for Ä svare, heller. fnis

Fagfolk er livredde for Ä gi feil svar, for det gÄr utover renomméet deres.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar pć Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gć Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

phpBB.no - Norsk phpBB support