| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Vivan Verandasjef

Ble Medlem: 30 Nov 2006 Innlegg: 4307 Bosted: KlĂŠbu
|
Skrevet: 2007-04-21 23:16 Tittel: Garnfarging |
|
|
Er det noen av dere som har farga garn noen gang?
Jeg har, for mange Är siden. UtendÞrs ved en bekk, med kjeler over bÄl osv osv. Skikkelig romantisk!
Kunne egentlig tenke meg Ä prÞve igjen. Jeg kom pÄ det da jeg snubla over denne nettsida med oppskrifter pÄ farging av garn. _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2007-04-22 06:58 Tittel: |
|
|
Jeg syns ikke at den potteblÄ fargen virket sÊrlig romantisk i fremgangsmÄten... Men ellers kunne jeg godt tenkt meg Ä prÞve garnfarging en gang.
Forresten, det gÄr jo an Ä benytte sopp til garnfarging, men jeg aner virkelig ikke hvor man finner fremgangsmÄten.
Si fra dersom du har tenkt Ä gjÞre det, Vivan! Jeg vil veldig gjerne hÞre.  _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
mÄnestrÄle Ny her
Ble Medlem: 19 Apr 2007 Innlegg: 10
|
Skrevet: 2007-04-24 23:31 Tittel: |
|
|
Hei.
Jeg har farget garn, bÄde med ullfarge kjÞpt hos fargehandelen og koolaid. Med ullfarge mÄ garnet kokes sÄ det er litt enklere med koolaid. Koolaid er et saftpulver som ikke fÄr kjÞpt i Norge. Jeg har kjÞpt det hos www.koolaiduk.com. Veldig grei side. Koolaid har mange farger, man trenger ikke koke garnet ogsÄ lukter det deilig sukkertÞy etterpÄ.
Hvis du googler koolaid fÄr du nok opp mange eksempler pÄ hjemmefarget garn.
KjempegĂžy:-) |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-04-25 07:27 Tittel: |
|
|
MÄnestrÄles garnfargeversjon hÞrtes en smule enklere ut enn Vivans, unnskyld at jeg sier det.
Men sÄ var det dette med koking ved elven en solrik sommerdag, da. Jeg mÄ tilstÄ at akkurat den biten hÞrtes utrolig trivelig ut. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vivan Verandasjef

|
Skrevet: 2007-04-25 09:11 Tittel: |
|
|
| Droopy skrev: | | MÄnestrÄles garnfargeversjon hÞrtes en smule enklere ut enn Vivans, unnskyld at jeg sier det. |
Hehe, ikke noe Ä unnskylde det. Dette er to helt forskjellige ting, pÄ en mÄte.
Linken min gjaldt plantefarging/naturfarging. For meg har det en verdi i seg selv, at det er naturlige fargestofer og gjort pÄ tradisjonell mÄte.
Men jeg er ikke sÄ ihuga naturmenneske at jeg ikke ogsÄ liker kjappe metoder med kjÞpt pulver.
Takk for linken, MÄnestrÄle. Hvordan gikk det Ä bestille derfra? Rask levering? Greit med betalingslÞsningen deres? _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
mÄnestrÄle Ny her
Ble Medlem: 19 Apr 2007 Innlegg: 10
|
Skrevet: 2007-04-25 09:30 Tittel: |
|
|
| Det gikk veldig greit. Man kan betale med paypal, da slipper man Ä legge igjen kortnr sitt. Hadde posene i postkassa i lÞpet av en uke. Det er lurt Ä skrive en liten kommentar om at man skal bruke det til garnfarging, spesielt hvis man kjÞper samlepakke. Det er noen av posene som er fargelÞse, da slipper man Ä fÄ de. Jeg kommer helt sikkert Ä kjÞpe der fra igjen nÄr jeg er tom. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vivan Verandasjef

|
Skrevet: 2007-04-25 09:47 Tittel: |
|
|
Det kan godt hende jeg prÞver en gang. Det mÄ i sÄ fall vÊre for Ä lage flerfarget garn etter egen smak, tror jeg, for ellers er det jo veldig mange gode farger Ä velge i blant fabrikkfarget garn!
Det jeg lurer mest pÄ med de der, er at de egentlig er ment som drikke. SÄ mye fargestoff i kroppen, liksom?
Og for Ä fÄ trÄden til Ä gÄ i en sirkel her... lurer pÄ hvordan naturfargen "potteblÄtt" blir hvis man fÞrst heller i seg noen liter av den saften?
NÄr det gjelder plantefarging mÄ jeg vel si at urin ikke er favorittfargestoffet mitt, men planter og sopp og sÄnn er det jo artig Ä holde pÄ med. _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-04-25 13:59 Tittel: |
|
|
Ă
h, det var godt Ä hÞre! Jeg funderte pÄ om jeg mÄtte tisse pÄ flasker i ukesvis fÞr vi skulle ha en garnfargerunde ved bekken...
Dersom det noengang vil skje, altsÄ. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vivan Verandasjef

|
Skrevet: 2007-04-25 16:25 Tittel: |
|
|
Det beste skal visstnok vĂŠre urin fra fulle mannfolk.
Eller var det bare et rykte som mannfolka satte ut i vikingetida, for Ä fÄ lov av kona Ä ta seg en fest? _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-04-25 21:11 Tittel: |
|
|
Ja, det tror jeg.  _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Siri K Ny her
Ble Medlem: 29 Mai 2007 Innlegg: 24 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 2007-05-30 20:24 Tittel: |
|
|
Jeg har farget en del garn med sopp, og det er kjempeenkelt! Metoden som er beskrevet for plantefarging i lenken til Vivan, kan ogsÄ brukes for sopp, men jeg har ikke pleid Ä beise garnet - synes det er litt juks med kjemikalier. Manglende beising gÄr nok dog litt utover fargeektheten.
Jeg har farget mye med rÞdskivekanelslÞrsopp (puh!) og blodrÞd kanelslÞrsopp som gir rÞde farger, litt brunligburgunder "kelim-aktige" farger, men ogsÄ gammelrosa av slitne sopper. Skal legge ut bilde en vakker dag. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-05-30 23:26 Tittel: |
|
|
Det vil jeg gjerne se! Gleder meg.  _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Siri K Ny her
|
Skrevet: 2007-05-31 17:59 Tittel: |
|
|
Her er et bilde av garn farget med rĂždskivekanelslĂžrsopp, litt uryddig, men dere ser fargevariasjonene:
http://www.soppognyttevekster.no/forum/files/~images/05312007055056_garn.jpg
NÄ mÄ jeg bare finne ut hva jeg skal bruke garnet til. Jeg har en bok av Kaffe Fasset i bokhylla, og han har noen kelim-inspirerte gensere, men jeg synes det er litt ille Ä skulle ta det fra en mann... |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vivan Verandasjef

|
Skrevet: 2007-06-01 00:28 Tittel: |
|
|
Artig med bilde! Det er jo kjempeartig Ă„ strikke noe av garn man har farget selv.
HÄper du finner pÄ noe virkelig fint, sÄ du fÄr noe du blir skikkelig fornÞyd med. _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-06-01 10:04 Tittel: |
|
|
Det var nydelige sjatteringer. Jeg tror at soppfarge kan bli noe jeg vil like, den dagen jeg har lyst til Ä begynne med noe helt annet enn jeg holder pÄ med i dag. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hanne Garndronning

Ble Medlem: 03 Des 2006 Innlegg: 1608 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-06-01 14:14 Tittel: |
|
|
Det sÄ spennende ut! _________________ Ikke si at det er umulig! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ingrid Stamgjest

Ble Medlem: 24 Apr 2007 Innlegg: 138 Bosted: BĂŠrum
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Siri K Ny her
|
Skrevet: 2007-06-01 18:49 Tittel: |
|
|
Fargene kan bli kraftigere med mer sopp per mengde garn, og de kan ogsÄ bli klarere dersom man beiser fÞrst. De blekeste fargene pÄ bildet er av tredje gangs farging i samme fargebad.
Hvis noen fÄr inntrykk av at det er fullstendig bingo hvilken farge en fÄr, sÄ er ikke det tilfelle. De reneste rÞde fargene fÄr en av friske, ferske rÞdskivekanelslÞrsopper, de mer lilla fargene sÞrger de mer forlorne eksemplarene for, de oransje fargene fÄs nÄr fargebadet har stÄtt en dag eller to fÞr farging; da gjÊrer det.
Soppfarging er gĂžy!  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-06-01 21:06 Tittel: |
|
|
Og kunnskapskrevende, skjÞnner jeg. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Siri K Ny her
|
Skrevet: 2007-06-02 18:51 Tittel: |
|
|
I praksis kan det vĂŠre svĂŠrt enkelt Ă„ farge med sopp:
Du koker fargesoppen i en halv time sammen med en liten garntust. Dersom garnet fÄr en farge du vil ha, siler du fra soppen og farger mer garn.
Ikke verre enn det... Men det er klart at dersom du Ăžnsker deg en helt spesiell farge, er det bedre Ă„ bruke syntetfarger. Noe av det morsomme med soppfargingen er nettopp at en ikke helt vet i forkant hvilken farge en ender opp med.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-06-02 22:04 Tittel: |
|
|
*leter fram soppboka og begynner Ä pugge* _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Siri K Ny her
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Vivan Verandasjef

|
Skrevet: 2007-11-19 21:11 Tittel: |
|
|
Oj, det var en fin palett!  _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Hanne Garndronning

Ble Medlem: 03 Des 2006 Innlegg: 1608 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-11-20 00:19 Tittel: |
|
|
Vakkert! _________________ Ikke si at det er umulig! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-11-20 09:17 Tittel: |
|
|
SÄ mange fine farger der var. Dere har jammen vÊrt flinke og flittige. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
|