| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Sol Stamgjest
Ble Medlem: 20 Nov 2007 Innlegg: 169 Bosted: Nordvestlandet
|
Skrevet: 2007-11-27 00:18 Tittel: Variegerte planter |
|
|
Det finnes mange planter med vakkert bladverk. Noe av det jeg ser fÞrst etter nÄr jeg kommer i et hagesenter, er planter med variegerte blader.
Her er noen eksempler:
Haquetica epipactis Variegata
Chiastophyllum oppositifolium Jim's Pride
Brunnera macrophylla Variegata
Filipendula ulmaria Variegata ( mjĂždurt)
Rhododendron ponticum hybr. Variegatum
Iris pallida Variegata
 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2007-11-27 09:43 Tittel: |
|
|
Variegerte blader er lekkert! De lysner sÄ fint opp i ellers grÞnne omgivelser. Hvordan ser blomstene pÄ mjÞdurten ut? _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Sol Stamgjest
|
Skrevet: 2007-11-27 09:52 Tittel: |
|
|
Blomstene er ikke det peneste pÄ denne planten. De er lys gulhvite. Det er bladene som er "det store" her.
Flere variegerte planter
Carex morrovi Variegata (prydgress)
Aurinia saxatilis Dudley Nevill (dodre, gulblomstrende om vÄen)
Variegert solsikke (ettÄrig)
En variegert ettÄrig vortemelk Euphorbia marginata Kilimanjaro
Det er er ogsÄ mange busker og trÊr med variegerte blader. Her er en variant av klokkebusk: Weigela florida Nana Variegata
Variegert kornell: Cornus alba Elegantissima
Av og til oppstÄr det litt spesielle variegeringer. Dette er en type av forglemmegeisÞster, Brunnera macrophylla Variegata, som dessverre dÞde for meg. Jeg var sÄ dum at jeg plasserte den v. siden av noen svÊre Allium og bladene kvalte den
 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Sol Stamgjest
|
Skrevet: 2007-11-27 11:01 Tittel: |
|
|
Flere:
En variegert akeleie, Aquilegia Woodside Variegated. Den finnes med bÄde blÄ, lyseblÄ og hvite blomster
Barbarea vulgaris Variegata (tror den er ettÄrig, men det kommer alltids nye frÞplanter)
En variegert jordbĂŠr. Den er muligens kortlivet. Den dĂžde ihvertfall for meg
 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-11-27 15:57 Tittel: |
|
|
Jeg har seks av de du har, og en virginialeddblomst. Den gjÞr dessverre ikke sÄ mye utav seg, mÄ nok flyttes. SÞrgelig nÄr ting bare dÞr, sant? _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Sol Stamgjest
|
Skrevet: 2007-11-27 16:40 Tittel: |
|
|
Ja, du mÄ ikke snakke. Spesielt nÄr det er noen en har gÄtt og Þnsket seg lenge! Min variegerte flokk, Polemonium Anjou d' Brize (eller noe slikt) dÞde i sommer. Det ble for tÞrt der den stod . NÄ hÄper jeg pÄ at den variegerte virginialeddblomsten min overlever vinteren. For ikke Ä snakke om min variegerte pepperrot. Den var et syn i sommer, men jeg glemte Ä ta bilde .
Her er en variegert Stachys grandiflora (prydsvinerot)
En Geranium som skal flyttes til et mer solrikt sted. Da fÄr den sannsynligvis enda mer hvitt i seg
Geranium macrorrhizum Variegatum
 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Sol Stamgjest
|
Skrevet: 2007-12-06 22:21 Tittel: |
|
|
Ligustrum ovalifolium Aureum, en lav fin busk med variegerte blader
 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Sol Stamgjest
|
Skrevet: 2007-12-09 12:29 Tittel: |
|
|
Arrhenatherum bulbosum Variegatum i bakgrunnen. Det er et stripet prydgress og er fint til blomster med skarpe farger. Her stÄr den sammen med en ettÄrig sak, Silene mexicana
 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-12-09 13:48 Tittel: |
|
|
Hvorfor skal sÄnne skarpfargede lekringer vÊre ettÄrige! Gresset er nydelig. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
|