En veranda som kan brukes hele året


Et bed med bare løk

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-24 10:14    Tittel: Et bed med bare løk Svar med Sitat

Det drømmer jeg om nå. Et bed der jeg setter løkvekster som blomstrer på ulike tider, og som bare blir fyldigere og vakrere ettersom årene går.

Det aller første man må plante, er snøklokker. Den enkle, vanlige typen havner rundt busker og trær, for de sprer seg raskt. I bedet skal den fylte typen bo.




Sammen med den vil jeg ha vårblomstrende små iris, som denne:


_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________


Sist endret av Droopy den 2008-03-08 17:52, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-24 10:26    Tittel: Svar med Sitat

Så skal man ha narsisser. Der er mange ulike størrelser, former og farger å velge i, så i tillegg til de vanlige påskeliljene og pinseliljene, vil jeg ha godtbiter som denne:



Den er liten og morsom!

Så må man ha noen som er store og annerledes, som denne:


_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________


Sist endret av Droopy den 2008-02-10 21:53, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-24 10:26    Tittel: Svar med Sitat

Nå kommer alliumene og liljene, men dem tar jeg siden, tror jeg. Der er uendelige mengder av dem!
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2007-01-24 11:11    Tittel: Svar med Sitat

Å! Det der hørtes så fint ut!
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Lisbeth
Verandamesterkokk


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1296
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-01-24 11:45    Tittel: Svar med Sitat

Kjempelekre blomster da. Det blir nok kjempefint jepp: .
_________________
Lisbeth.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-01-24 12:03    Tittel: Svar med Sitat

Nydelig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-24 22:15    Tittel: Svar med Sitat

Alliumer er en slekt med mange ulike typer. Gressløken hører til her. Enkelte er små og blomstrer tidlig, andre er svært høye og blomstrer i juli. Flere og flere blir lett tilgjengelig hos oss etter hvert.

De små er søte i grupper rundt omkring:


Så har du dem med store blomsterhoder, som man bare har 3-5 av, som disse to her:




_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________


Sist endret av Droopy den 2007-03-10 20:21, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2007-01-25 00:01    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har et bed med bare blomsterløk. Det er ikke så systematisk satt på som deg, men det blomstrer flott.
Det ble til på følgende måte. Jeg endevendte et stort bed jeg hadde og tok opp alle stauder og løker. Startet med å sortere løkene så jeg skulle vite hva det var, men så dukket det opp løker sånn i hytt og pine. Dermed var den planen droppet.
Det store bedet ble beplantet med busker i mange grønnfarger og høyder og det ble lagt plast og bark.
Staudene fikk også et plast/barkdekket område. Da var det bare løkene igjen. Midt på et plenstykke dro jeg ut en sekk med jord. Det ble en lang og smal stripe. Så satte jeg løkene tett i tett. Deretter en sekk med jord oppå. Og simsalabim: jeg hadde et bed. Veldig spennende å se det komme opp nest vår, og det ble faktisk ganske fint. stolt
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lisbeth
Verandamesterkokk


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1296
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-01-25 10:21    Tittel: Svar med Sitat

Så flinke dere er god .

Skal til med å lage bed til våren, så da trenger jeg nok noen tips jepp: .
_________________
Lisbeth.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-25 10:46    Tittel: Svar med Sitat

Vera: så stilig! Jeg har noen løkklattebed, men nå skal det systematiseres.

Man får aldri nok liljer i et bed. De fins i alle mulige og umulige farger og fasonger, og høyden varierer fra en halv meter til over to. Mange tenker ikke over at liljer er løk, men det er de.

Av de rene artene, er martagonliljen en "må-ha". Den minner om bestemødre og forgangne tider, er hardfør og vakker, og blomstrer ofte i veldig overgrodde, gamle hager. En voldsom livskraft.




En krysning av to arter, martagon og hansonii, kalles marhan, har en snål oransjefarge og sorte fregner, og blir et par meter høy. Den kan ha over tjue blomster per stilk, og er nok mer spesiell enn vakker.



De vanligste liljene i hagen er de asiatiske blandingene.



Den som heter Lollipop er til å spise opp!



Nå kommer der også flere doble eller fylte navnesorter, og de er flotte.


Disse blomstrer midt på sommeren og litt utover.

På sensommeren og høsten er det de orientalske liljene som står for prakten. De dufter veldig mye, har store blomster og er fantastiske blikkfang på grunn av høyde og farger.



Et lite eksempel på en skjær skjønnhet:


Nok om liljer i denne omgang. Nå er det fritillariene som skal i jorden.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________


Sist endret av Droopy den 2008-02-10 21:50, endret 3 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lise H
Entusiast


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1764

InnleggSkrevet: 2007-01-25 10:56    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er helt grønn når det gjelder løkblomster. Bor i rekkehus uten hage, og har bare ett bed som det til nå har vært stauder i. Etter at e-verket måtte grave opp bedet ble det ikke helt som før, og da tenker jeg at det kanskje kan være en idé å sette løker.

Men når gjør man det da?
_________________
Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min

___
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-01-25 10:56    Tittel: Svar med Sitat

Liljer er bare nydelige!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-25 10:57    Tittel: Svar med Sitat

Mrs. Darcy skrev:
Jeg er helt grønn når det gjelder løkblomster. Bor i rekkehus uten hage, og har bare ett bed som det til nå har vært stauder i. Etter at e-verket måtte grave opp bedet ble det ikke helt som før, og da tenker jeg at det kanskje kan være en idé å sette løker.

Men når gjør man det da?


Vårblomstrende løker setter man om høsten, høstblomstrende om våren... Det vil si at snøklokker plantes på høstparten, og liljer settes om våren.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lise H
Entusiast


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1764

InnleggSkrevet: 2007-01-25 11:09    Tittel: Svar med Sitat

Ok!

Så det vil si at jeg ikke kommer til å få blomster der før til høsten i o m at jeg ikke satte noen løker i høst?? Hva kan passe, av f. eks stauder, sammen med løkblomster? Vil jo gjerne ha noe som kan pynte opp fra våren av. Gjerne av det lettvinte slaget. Har en tendens til å glemme bedet siden det er på baksida av huset.... flau
_________________
Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min

___
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-25 23:34    Tittel: Svar med Sitat

Det kommer an på hvor høye vekster du vil ha i det bedet ditt, om der er sol eller mest skygge der, og hvilke løker du helst vil ha. Hvor stort er det forresten? Er der tørt, eller er der jevnt fuktig? Det er vanskelig å gi eksakte tips før jeg vet litt mer om bedet.

Enkle stauder som krever forholdsvis lite stell, men vokser og trives likevel, er arter av saxifraga, eller sildre. De danner tette, fine puter og har blomster i ulike farger fra hvitt til mørk rosa.




En annen putestaude som er enkel, er aubretia, hageblåpute. Den blomstrer senere enn saxifragaen, og er vanligst i blått og rosa.


Arenaria montana, også kalt sommersne, er en vakker, lav putestaude som gir hvite blomster hele sommeren.


Særlig saxifragaene kan leve med tørre forhold.

Av litt høyere stauder som krever lite stell, har vi hosta-familien, eller bladliljene som de også kalles. Vakre blader helt fra våren av. Blomstene er lilla eller hvite, kommer i august, og ser likedan ut på alle mange tusen hosta-sortene. Hostaene er fra fem cm til over 70 cm høye, og krever sur jord og jevn fuktighet for å trives. Jeg kommer til å starte en tråd om hosta senere.

http://www.hostalibrary.org/

Akeleier fins også i ulike høyder, og i et utall farger. De blomstrer midt på sommeren, og er utrolig vakre. De krysser seg og selvsår seg lett dersom man slurver med å klippe bort de visne blomsterstandene, og resultatet kan bli bare lekkert. De tåler både tørke og fuktighet.



En primulatype som er verdt å satse på, er augustnøkleblom, Primula florinda. Den blir drøye halvmeteren høy, fins i gult, oransje og rødt, begynner å blomstre i juli og står til uti september her hos meg. Den krever sur jord og jevn fuktighet.




_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________


Sist endret av Droopy den 2008-02-10 21:56, endret 4 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-25 23:38    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har linket til noe som heter Hosta Library. Øverst oppe begynner man med A, og ender med Z. Under hver av bokstavene finner man hostasorter som har navn som begynner med respektiv bokstav. Der er utallige varianter, bare kos dere! blid
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lise H
Entusiast


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1764

InnleggSkrevet: 2007-01-26 21:19    Tittel: Svar med Sitat

Tusen takk! Her var det mye fint blid !
_________________
Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min

___
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-27 19:37    Tittel: Svar med Sitat

Der er så utrolig mye fint i blomster at det er fort gjort å bli hektet.

En slekt som er litt for lite brukt, er fritillariene. Jeg er sikker på at mange kjenner til ruteliljen, eller vipeeggene, som vi kaller dem her:



Disse blomstrer i juni, og er du heldig, kan de frøså seg. Det tar to-tre år fra frøing til blomstring, men de er verdt å vente på.

Den aller staseligste sorten, er keiserkronene:



De kommer tidlig, blir over meteren høy, og fås i oransje og gult. Ikke helt enkel, men verdt litt slit!

Så har vi de som egner seg som kontrast til andre, fargerike vekster:


De er vakre i seg selv, men en smule unnselige med den mørke fargen.

En virkelig godbit innen fritillaria er denne:


Ser du den i salg, så kjøp den!

Det arbeides med å kultivere flere arter, og fargene spenner vidt:





_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group