En veranda som kan brukes hele Äret

Et bed med bare lĂžk del 2

Start Nytt Tema   Svar pć Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007

InnleggSkrevet: 2007-01-27 19:37    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har endelig funnet ut hvordan jeg skal legge bildene rett inn i forumet! stolt
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-01-27 20:34    Tittel: Svar med Sitat

De lÞkene som blomstrer sist av alle, er colchicumene, eller de nakne jomfruene. Det norske navnet har de fÄtt pÄ grunn av at bladverket kommer om vÄren, blir ca. 30 cm hÞyt, er saftiggrÞnt og vakkert, men dÞr i juli. SÄ stÄr plassen moldbrun og tom til i september. Da kommer blomstene. Her stÄr de til frosten tar dem i november/desember.

Den vanligste er rosa og enkel:

Ja, du kan legge lÞken i vinduskarmen og fÄ blomster pÄ den. Denne arten har en utrolig livsvilje!

Der fins ogsÄ fylte sorter:

Der fins ogsÄ hÞstblomstrende krokus, som denne:

Der er fremdeles mange typer lĂžkblomster jeg gjerne skal ha i bedet mitt, men disse som jeg har beskrevet over skal utgjĂžre hovedtyngden. Alt annet blir innimellom-fyll etter innfallsmetoden.

Sist endret av Droopy den 2008-02-19 20:39, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lisbeth
Verandamesterkokk

Ble Medlem: 01 Des 2006

InnleggSkrevet: 2007-01-27 21:28    Tittel: Svar med Sitat

Å, nĂ„ gleder jeg meg til vĂ„ren glad .
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-01-28 09:52    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ogsÄ! NÄ har det snÞdd kraftig i to dager her, og i natt ble det brÄtt mildvÊr. NÄ er det tre grader og smelting ute. sur SunnmÞre, altsÄ.
Lalla
Uerstattelig

Ble Medlem: 08 Des 2006

InnleggSkrevet: 2007-01-28 22:50    Tittel: Sent eller altfor tidlig ute? Svar med Sitat

Huff da, har tenkt litt pÄ dette, og lurer pÄ hvordan jeg skal lÞse at min hukommelse ikke fÞlger meg nÄr jeg har de beste intensjoner fortvilet

Jeg fikk tulipanlÞker da foreldrene mine kom fra Amsterdam i mai 06, disse ble da behÞrig lagt i kjÞleskapet for Ä oppbevares kjÞlig til de skulle plantes. Men der ligger de fortsatt, og det er slett ikke bra, sÄpass har jeg skjÞnt flau

Men hvordan angriper jeg da dette, eller er det for sent? Jeg har tenkt ut to muligheter, det ene er Ă„ lete opp store krukker og fylle dem med jord, sette ned lĂžkene og bare la dem vĂŠre i uteboden resten av vinteren. Eller Ă„ vente til hĂžsten og sette dem ned da. Men hva er best - er det en tapt sak uansett?

hjelp

Det er bedre Ä angre pÄ det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________
Til Toppen
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-01-29 10:09    Tittel: Svar med Sitat

SÄ de har lagt i kjÞleskapet i et Är, snart? JÞsses!

Dersom lÞkene ikke er rÄtne eller helt slappe, vil der vÊre muligheter for redning. Fyll krukker med jord, stapp lÞken i og kryss fingrene.

NÄ vet jeg ikke hvilke tulipaner du har fÄtt, men de aller fleste typene vil forringes Är for Är, dersom man ikke tar lÞken opp etter blomstring og setter dem ned igjen pÄ hÞsten. Jeg gjÞr aldri det. For mye styr.

SmÄtulipaner som "Lille RÞdhette" og villtulipaner vil holde seg vakre i Ärevis, og kan ogsÄ bli flere.
Lalla
Uerstattelig

InnleggSkrevet: 2007-01-29 13:54    Tittel: Takk for tipsene! Svar med Sitat

Da skal jeg se i mine hemmelige (les: rotete) bodhjĂžrner om jeg finner jord og komme i gang, og dersom motet holder seg oppe skal jeg sette lĂžkene over i et bed etter fĂžrste blomstring! god

Det er bedre Ä angre pÄ det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________
Til Toppen
Lise H
Entusiast

InnleggSkrevet: 2007-01-29 20:26    Tittel: Re: Takk for tipsene! Svar med Sitat

Lalla skrev:
Da skal jeg se i mine hemmelige (les: rotete) bodhjĂžrner om jeg finner jord og komme i gang, og dersom motet holder seg oppe skal jeg sette lĂžkene over i et bed etter fĂžrste blomstring! god

Lykke til !!

___
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-01-29 22:04    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er spent pÄ hvordan det vil gÄ med tulipanene til Lalla, jeg ogsÄ.
Vivan
Verandasjef

Ble Medlem: 30 Nov 2006

InnleggSkrevet: 2007-01-29 22:19    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har ogsÄ noen lÞker som skulle ligget i jord, men som ikke gjÞr det. flau

Har tenkt Ä stappe dem i jord og sette dem ut til vÄren. Verd et forsÞk.
Hanne
Garndronning

Ble Medlem: 03 Des 2006

InnleggSkrevet: 2007-01-29 22:25    Tittel: Svar med Sitat

Synes det bilder med krokus i vinduskarmen var ganske fint da. Kanskje noe for dere, Vivan og Lalla? Ja, og for meg.

Villtulipaner er nydelig ogsÄ.
Til Toppen
Lalla
Uerstattelig

InnleggSkrevet: 2007-01-30 13:42    Tittel: TulipanlĂžkdonorene kommer! Svar med Sitat

Huff, nÄ ble jeg i tvil. Dere har jo sikkert skjÞnt at jeg ikke var sÄ hurtigarbeidende at jeg stappa lÞker i jord og potter i gÄr, og nÄ kom altsÄ dette kjempeforslaget fra Hanne;
Sitat:
Synes det bilder med krokus i vinduskarmen var ganske fint da. Kanskje noe for dere, Vivan og Lalla? Ja, og for meg.

Men sÄ er det da sÄnn at de som har donert lÞkene kommer til helga, dersom de stÄr i vinduskarmen blir jeg helt sikkert gjennomskuet pÄ min treghet med Ä fÄ dem i jorda, sÄ da er vel pottene i boden et sikrere sted. Jeg fÄr tenke videre, men skal rapportere om bestemmelse og utvikling! hm

Til Toppen
Lisbeth
Verandamesterkokk

InnleggSkrevet: 2007-01-30 15:09    Tittel: Svar med Sitat

Lykke til med lĂžk-prosjektet da blid .
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-01-30 21:40    Tittel: Svar med Sitat

Hanne skrev:

Villtulipaner er nydelig ogsÄ.

PrÞv ikke vinduskarmstuntet med annen lÞk enn tidlÞsene, altsÄ colchicumene. Mest trolig gÄr andre lÞk pÄ rattata, og det vil dere jo ikke.

For Ä presisere, sÄ er ikke tidlÞsene krokuser, selv om de ser sÄnn ut pÄ bilder. Det er en snevrere familie enn krokus, med blomstring pÄ hÞsten for de fleste artenes del.

Dersom du prÞver dem i karmen, vil neste Ärs blomstring nok bli en smule slapp, fordi lÞken bruker masse energi pÄ Ä tÞrrblomstre, og trenger tid til Ä fete seg opp etterpÄ.
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-01-30 21:42    Tittel: Svar med Sitat

Lisbeth skrev:
Lykke til med lĂžk-prosjektet da blid .

Tusen takk! neie

HÄper jeg fÄr tid, anledning og plass til dette, for jeg har Þnsket meg et sÄnt i Ärevis.
Hanne
Garndronning

Ble Medlem: 03 Des 2006

InnleggSkrevet: 2007-01-30 22:15    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ville satsa pÄ Ä fÄtt dem i jord. Plantasjen har kanskje jord nÄ og kanskje ei billig krukke. LÞp og kjÞp! Evt. fÄr du leie inn en personlig handleassistent knegg
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar pć Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gć Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

phpBB.no - Norsk phpBB support