| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Reveenka Ven vakker rĂžd

Ble Medlem: 20 Apr 2008 Innlegg: 684 Bosted: Hedmark
|
Skrevet: 2008-09-01 14:30 Tittel: Mine artigheter |
|
|
Her er noen av mine mer og mindre vellykkede frÞprosjekter fra i Är:
Nemophilia - BarneÞyeblomst. En liten go'ing som nok ogsÄ fÄr en plass neste Är.
Zinnia, kochia, margeritt og balsaminer
Balsaminer. Ble fornÞyd med disse, som har hatt tak over seg i sommer. De som har vÊrt utsatt for regnvÊr, er pÄ langt nÊr like fine. Blir ikke like mange i 2009!
Alt i alt er jeg fornĂžyd,- sĂŠrlig med kochia'en
Dette er nÊrbilde av kochia i blomst. UnÞdvendig Ä nevne at det ikke er for blomstens skyld jeg har dem... Skal ta bilder av dem etterhvert som de kommer i hÞstfarger, sÄ dere fÄr se!
RĂžd valmue
FrĂž fra samme kapselen som den over, men mye mer rosa
Reveamarant, zinnia og prydtobakk. Tobakken ble adskillig hĂžyere enn forventet, godt over meteren. Og bladverket slo nok alle rekorder. Men fyttikatta for ei god lukt om natta!!!
Fra drivhuset. NĂ„ om dagen modnes det ca 1-2 kg tomater + et par slangeagurker pr dag.
Cyclamen. Vet ikke annet norsk navn pÄ den, Lychnis coronaria. Tok frÞ fra en staude pappa har hatt i mange Är. SÞster til brennende kjÊrlighet. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2008-09-01 15:17 Tittel: |
|
|
Ă
h, sÄ vakkert! Den zinnia-med-venner-plantingen din er nydelig altsÄ, og se pÄ de nicotianaene! Ojojoj, der skulle jeg likt Ä vÊrt med nesen min, ja. De smÄ valmuene er bare sukkersÞte, og sÄ skulle jeg veldig gjerne likt Ä hjelpe deg med Ä ete tomater. NÄ gleder jeg meg til Ä se hÞstfargene til kochiaene. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Sol Stamgjest
Ble Medlem: 20 Nov 2007 Innlegg: 169 Bosted: Nordvestlandet
|
Skrevet: 2008-09-03 09:28 Tittel: |
|
|
| Det ser da ut til at du har flest vellykkede sÄprosjekter. Det var da litt av noen frodige og flotte beplantninger du har. Hvis bilde nr. 2 er tatt hjemme hos deg, sÄ er du meget dyktig. Det var griselekkert! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Reveenka Ven vakker rĂžd

|
Skrevet: 2008-09-03 15:27 Tittel: |
|
|
Takk, takk Sol! Joda, det er rett utafor dĂžra mi  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vivan Verandasjef

Ble Medlem: 30 Nov 2006 Innlegg: 4307 Bosted: KlĂŠbu
|
Skrevet: 2008-09-03 18:16 Tittel: |
|
|
Jeg er imponert og ikke minst inspirert, Reveenka!
Stemmer det at du har lite plen i hagen din? Jeg spÞr fordi jeg har Þnske om Ä gruslegge store deler av tomta her. Er ikke sÄ glad i Ä slÄ plen. Bed og krukker er mye morsommere. _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Sol Stamgjest
Ble Medlem: 20 Nov 2007 Innlegg: 169 Bosted: Nordvestlandet
|
Skrevet: 2008-09-03 21:03 Tittel: |
|
|
Ja, ikke sant! Krukker er mye mer spennende. Vi har fjernet nesten alt av plen foran huset og satser pÄ utegulv, stier og omrÄder med singel. Noe som er flott er bruk av litt store steiner, prydgress med fin form, et lite oppstammet tre, noen rÞtter og litt sÄnn "tjafs", som et lite stilleben, eller et blikkfang pÄ et gruslagt omrÄde, gjerne i forbindlese med en stol eller en benk.
Jeg mÄtte faktisk se bÄde to og tre ganger pÄ det bildet jeg nevnte, Reveenka. Trodde det var et "demobilde" fra en hagearkitekt eller noe, sÄ flott som det var. Det er virkelig et inspirerende bilde. Helt topp! Kom gjerne med flere bilder  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Reveenka Ven vakker rĂžd

|
Skrevet: 2008-09-04 08:22 Tittel: |
|
|
Vel...litt vanskelig spÞrsmÄl det der! For joda, jeg har masse plen (ca 3-4 mÄl). Men samtidig har jeg en del grus/heller (ca 2 mÄl). Og mer skal det bli. Hagen her er jo sÄ absolutt under anlegging!
Den store kongsplanen min er at den skal bli relativt lettdrevet. Og da mÄ det planlegging til
Rundt bed og trÊr osv skal det vÊre heller, slik at jeg skal komme til med sitte-klipperen flest mulig steder. FÄr jeg det som planlagt, skal "etterpÄ-klippingen" med den vanlige gressklipperen ned i ca 15 minutter.
Krydderhagen mÄ flyttes en gang til fÞr den er i endelig mÄl, og i den skal det kun vÊre heller/singel.
Likeledes er en lukteavdeling under planlegging, og heller ikke der blir det gress. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2008-09-04 09:14 Tittel: |
|
|
Ohoi, planene dine hÞres kjempespennende ut. Du har det jo sÄ lekkert allerede! Jeg hÄper at du deler tanker, prosesser og fremdrift med oss. Det er sÄ fint Ä se hvordan folk tenker, og sÄ fÄr jeg ideer selv ogsÄ. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Reveenka Ven vakker rĂžd

|
Skrevet: 2008-09-04 09:35 Tittel: |
|
|
Er ikke noe sĂŠrlig flink til Ă„ ta en tom plen og finne pĂ„ noe spennende. Det blir for kunstig. Synes man mĂ„ bo ei stĂžnn fĂžrst, finne ut hvoe det blĂ„ser mest fra, lune plasser osv. SĂ
kan man planlegge. Det er fÞrst nÄ pÄ ettersommeren at jeg har begynt med permanente planer/plantninger. Resten har vÊrt midlertidig, eller mobilt (les: store potter og baljer).
Ellers,- dette er det husets datter pÄ 9 som sÄdde i vÄr. Ser ut til Ä fÄ resultater, i alle fall
Ellers fant jeg faktisk en balsamine i sta som ikke sÄ helt herpa ut etter for mye regn. Bak stÄr det ei potte med peppermynte.
 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Tove Kjenning
Ble Medlem: 04 Sep 2008 Innlegg: 47
|
Skrevet: 2008-09-08 23:00 Tittel: |
|
|
For en fantastisk hage du har Reveenka!!!Jeg ble bare SĂ
Ă
Ă
Ă
mesunnelig men det ligger vel mye arbeid bak tenker jeg......
Skulle ha bra plass jeg ogsÄ men det du har oppnÄdd fÄr jeg se nyte og drÞmme om!!!
Hilsen Tove  |
|
| Til Toppen |
|
 |
|